عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر میزان استفاده معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی از راهبردهای کنترل خشم



    دانشجو در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر میزان استفاده معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی از راهبردهای کنترل خشم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40614;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1415ع
    تاریخ دفاع
    ۲۶ آذر ۱۳۸۷
    دانشجو
    طه باستانفر
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    خشم، هیجانی طبیعی و جزئی از تجربه زندگی هر انسانی است، ولی عدم کنترل آن پیامدهای منفی به دنبال دارد. همه ما می‌دانیم که قدرت خشم در کنترل افکار و رفتار آدمی بسیار مؤثر است و به همین علت توانمند شدن ما در مقابله با آن انرژی و زمان می‌طلبد. با توجه به اهمیت موضوع خشم و کنترل صحیح آن و بمنظور بررسی اثربخشی کارگاه های آموزشی کنترل خشم، پژوهشی در دو مرحله طراحی و اجرا شد. در مرحله مقدماتی، پژوهشی با هدف مقایسه سطح خشم انگیختگی معلمان کودکان استثنایی( نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی و تیزهوش) انجام شد و سپس در مطالعه اصلی اثربخشی کارگاه آموزش مدیریت خشم بر معلمان دانش آموزان کم¬توان ذهنی بررسی شد. در مرحله مقدماتی این تحقیق شبه تجربی ابتدا 60 معلم، دانش آموزان استثنایی به روش نمونه گیری تصادفی از معلمان چهار گروه نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی و تیزهوش انتخاب شدند. نتایج حاکی از سطح بالاتر هیجان خشم در معلمان کودکان کم توان ذهنی بود. سپس با توجه به مقایسه صورت گرفته، در مطالعه اصلی کارگاه آموزش مدیریت خشم برای معلمان دانش آموزان کم¬توان ذهنی طراحی و اجرا شد. 31 معلم به روش نمونه گیری در دسترس از دو مدرسه ویژه کودکان کم‌توان‌ذهنی و دیرآموز در تهران انتخاب و برنامه مدیریت خشم به صورت گروهی و به مدت هفت جلسه دو ساعته برای آنها اجرا گردید. کارآیی برنامه با استفاده از اجرای پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی خشم، قبل و بعد از مداخله ارزشیابی شد. نتایج بیانگر این بود که آموزش مدیریت خشم بر کاهش خشم و افزایش استفاده از راهبردهای کنترل خشم تأثیر مثبت دارد. به منظور پیگیری اثر بخشی آموزش مدیریت خشم به معلمان پس از دو ماه، معلمان مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج حاکی از این بود که تأثیر آموزش مدیریت خشم پس از گذشت دو ماه همچنان باقی مانده بود. به طور کلی یافته¬ها بیانگر آن بود که آموزش مدیریت خشم بر کاهش هیجان خشم در موقعیت های خشم انگیز و افزایش استفاده از راهبردهای کنترل خشم موثر بوده است.
    Abstract
    Anger has always been recognized as a common and natural emotional experience of human beings; however, uncontrolled anger has negative consequences. Uncontrolled and destructive anger might tend to communication problems and probably had negative effects on quality of life. The power of the anger in controlling thoughts and behaviors is very high and controlling anger needs a lot of energy and time. For this reason, the present research is designed in two stages for examining the efficacy of anger management training on teachers of educable mentally retarded students. In the first stage of this quasi-experimental research, has been compared the level of anger emotion in 60 teachers of blind, deaf, mentally retarded and gifted students. An analysis of variance was used for this stage of the study. Findings showed the highest level of anger emotion on teachers of mentally retarded students. Then in the main study was examined the efficacy of anger management training teachers of educable mentally retarded students. An analysis of variance with repeated measure was used for the main study. The design of the main study was quasi-experimental with pretest-posttest-follow up. The main study was conducted on 31 teachers. The anger management training was implemented on teachers of mentally retarded students in seven sessions, 2 hours each. Findings showed the benefits of anger management training as they follow: intensity and frequency of anger decreased and the use of anger control strategies increased. Finally, the implications of the study, limitations and suggestions for future research are discussed.