بازطراحی مکانیزم سیاستگذاری رسانه ای متأثر از رویکرد ارتقائ سواد رسانه ای (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیما)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66398
- تاریخ دفاع
- ۲۳ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- آمنه کلاته آقامحمدی
- استاد راهنما
- محمدسعید تسلیمی
- چکیده
- با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه ای در خط مشی گذاری رسانه ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورت ها و مدل های سیاستگذاری رسانه ای و سواد رسانه ای که از مطالعات ادبیات این حوزه بدست آمده است، به یک مدل جامع "خط مشی گذاری رسانه ای با رویکرد ارتقاء سواد رسانه ای" دست یابد. در این تحقیق به منظور دستیابی به هدف، اقدام به سنجش میزان سواد رسانه ای جامعه مورد مطالعه (نوجوانان دانش آموز) با حجم نمونه 384 نفر، به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی گردیده و پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانه ای و همچنین انجام مصاحبه های اکتشافی به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی با 10 نفر از اساتید ارتباطات و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه، به منظور ارزیابی صحت و روایی مدل پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانه ای در خط مشی گذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر پایه مدل بدست آمده، از مؤلفه های سواد رسانه ای در بخشی از برنامه های صدا و سیما ج.ا.ا. تحلیل و بررسی، و در نهایت استنتاج بعمل آمده است . واژگان کلیدی: سیاستگذاری رسانه ای، سواد رسانه ای، تفکر انتقادی، صدا و سیما
- Abstract
- Redesigning the mechanism of media policy making influenced by promoting media literacy approach Case Study: Islamic Republic Of Iran broadcasting Abstract Regarding the importance of teaching media literacy in media policy making and lack of serious studies in this case, the present paper which is a descriptive and inferential research, tries to achieve a comprehensive model of "media policy making through promoting media literacy approach" by studying concepts, necessities, and different models of media policy making and media literacy. In the present research and in order to reach the defined goal, we measured the level of media literacy of the target society ( young students) through cluster and random sampling. Then we elicited influential factors on media literacy. And also we run a series of interviews with ten of communication and media management scholars, managers and high ranking employees of IRIB who were chosen through purposive and snowball sampling in order to evaluate the accuracy and validity of the proposed model and determine the role of media literacy in policy making process of IRIB. And finally, based on the proposed model, we study and analyze factors of media literacy in part of IRIB programs.