عنوان پایاننامه
تاثیر آموزش راهبردهای روانشناختی بر عملکرد فراحافظه دانش آموزان با مشکلات خواندن
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41887;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1443ع
- تاریخ دفاع
- ۲۴ دی ۱۳۸۷
- دانشجو
- سحرانه جوادی آسایش
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برعملکرد فراحافظه دانش آموزان دارای مشکلات خواندن می باشد. بدین منظور 22 نفر از دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی با مشکلات یادگیری که دارای هوش متوسط (میانگین بهره هوشی 101) بوده و سن زمانی آنان به طورمتوسط 8 سال و8 ماه می باشد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور تشخیص مشکلات خواندن این دانش آموزان از آزمون تشخیصی ناتوانی های خواندن همیل و برایانت (1998) و آزمون خواندن پوراعتماد (1380) و آزمون هوش ریون استفاده شده است. طرح پژوهش حاضر، در چهارچوب طرح نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به این ترتیب 11 دانش آموز با مشکلات خواندن گروه آزمایشی؛ آموزش راهبردهای فراشناختی که بر اساس برنامه راهبرد آموزش خودپرسی، چان و کله (1990) و رویکرد پردازش اطلاعات به درک مطلب دمبو(1994) طراحی شده بود را؛ به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای دریافت کردند. همچنین عملکرد فراحافظه با استفاده از آزمون محقق ساخته ای در پیش آزمون و پس آزمون هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی، موجب بهبود عملکرد درستی فراحافظه در ماده های آسان در دانش آموزان با مشکلات خواندن می شود. در مقابل آموزش راهبردهای فراشناختی، تأثیری بر افزایش درستی فراحافظه ماده های سخت نداشت.
- Abstract
- The aim of this study is to asses" the influence of metacognitive strategies teaching on metamemory function of the students with reading problems".In so doing, 22boys in third grade of primary shcool with reading problems witch had average IQ(average IQ 98, IQ range between 85 to115), and their average age were 9 years and 6 month were selected with a Multi–Stage Sampling method. In identifying their reading problems, Hamil and Brayants Learning Disabilities test(1998) Poor Etemady's Reading Test(1380) and Reven's Inteligent Test were used. The design of present research is experimental, on the bases of pre-test, post-test study in presence of a control group. In this sense, during 8 session of 45 minutes, 11students with reading problems in test group, received metacognitive strategies teaching based on plan of chan and Cole's(1990)self-questioning teaching strategies, and Methodology of processing data to comprehension designed by Dembow(1994).Using a Scholary Test in terms of pre-test and post-test, Metamemory Functions were performed for these two groups:The method of analyzing data was comparing independent mean; the result, clarified that Metacognitive Strategies Teaching reduces Metamemory Error in students with reading problems, related to simple subjects; however, it does not decrease Metamemory Error in so-called students related to difficult subjects.