مطالعه روشهای طراحی اجتماعی در راستای نیاز سنجی خدماتی افراد ناتوان جسمی مرکز خیریه رعد
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7735;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 403;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40845
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
- دانشجو
- نجمه میرزائی
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره
- چکیده
- امروزه درک عمیق ناتوانان و تلاش برای بهبود زندگی آن ها با درنظرگیری شخصیت هر یک، یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف در هر جامعه ای است. در کشور ما با وجود گسترش دامنه توجهات و اقدامات در سازمان های مختلف مسئول، همچنان مشکلات فراوانی برای حضور موفق و مساوی ناتوانان در جامعه وجود دارند. در این پژوهش با دیدگاهی جامع تر به نیازهای ناتوانان جسمی در مراکز خیریه به عنوان یکی از پایه ای ترین مراکز در آگاه سازی ناتوانان و جامعه با هدف اصلاح خدمات آن ها پرداخته و مرکز خیریه رعد تهران، شعبه شهرک غرب، برای نمونه اجرایی انتخاب شده است. در مرحله اول، به کمک روش های طراحی کاربر محور و اصول طراحی تجربه، پروژه به نیازسنجی کاربران موسسه رعد با دیدگاه اثبات سودمندی این روش ها در طراحی خدمات، پرداخت به طوری که تمام فازهای پروژه با اشتراک مستقیم خود کاربران، طراحی و اجرا شدند. به کمک این نتایج و مقایسه تطبیقی با موسسات خیریه موفق در دنیا، در مرحله دوم، رعد آرمانی، از دید کاربران آن و با بکارگیری اصول طراحی خدمات و سیستم های محصول- خدمات طراحی شد. در مرحله سوم با معرفی هسته تحقیقاتی، محقق به تطابق خدمات طراحی شده کاربر محور فاز دوم با تجربیات ایده آل برای هر کاربر در این موسسات پرداخته است. این دو فاز در مجموع خروجی اول پروژه را تشکیل می دهند. سپس در آخرین مرحله، تجربیات ایده آل کاربران و اصول طراحی سیستم های محصول– خدمات برای فرآیند خدماتی اوقات بیکاری کاربران موسسه رعد، مورد تطابق قرار گرفته و به صورت کانسپتی از محصولات به عنوان خروجی دوم پروژه، ارائه شده است. در انتها در خروجی سوم، محقق به ارائه فرآیندی پیشنهادی (چهار مرحله ذکر شده در بالا) برای طراحی خدمات در موسسات مرتبط به ناتوانان جسمی می پردازد.
- Abstract
- Today, deep realization of disables and diligence for improvement of their lives regarding to their personality is one of the main duties of designer in each society. In our country, despite of all considerations from different responsible organizations and communities, disables confront with numerous difficulties for successful and equal attendance in the society. In this survey the needs of physical disables at charity centers (CC) as one of the main communities in informing disables and societies were studied with the goal of revising their services from more comprehensive perspective than common ones and for the case study, Raid CC was chosen. In the first phase, Studying was focused on requirements of Raid CC users with consideration of user-centered methods and experience design principals with the perspective of affirmation of their profitability in designing services. For reaching this perspective, all phases of this project had been designed and accomplished via direct participation of users. In the second phase, according to these results and comparisons with the successful CC around the world, Ideal Raid CC from the users’ regards and with studying the principals of service design and product-service systems (PSS) was designed. In the third phase, with introducing the research group, the researcher accommodated the user-centered designed services of second phase to the ideal experiences of each user in these centers. The first outcome of this survey consisted of these two phases results. Then, at the last phase, ideal experiences of users and the principals of PSS approach were conformed for the designing the service process of leisure time of the users at CC and were presented as a concepts of products which is the second outcome of the project. Finally, as the third outcome, a proposed process (four mentioned phases) for designing services in related centers of physical disables was presented.