عنوان پایان‌نامه

نقش کانون¬های فرهنگی و هنری بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشور (مطالعه¬ی موردی: شبکه¬ی اجتماعی کانون¬های فرهنگی و هنری دانشگاه های کشور




    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64820;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 216
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    حکیمه قائمی

    هدف اصلی این پایان¬نامه بررسی نقش کانون¬های فرهنگی و هنری بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دانشجویان دانشگاه¬های کشور است. این پژوهش، در پی جستجوی رابطه معنا دار تاثیر برنامه¬های فرهنگی کانون¬های فرهنگی و هنری بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی دانشجویان است. جامعه آماری پژوهش، اعضای کانون¬های فرهنگی و هنری دانشگاه¬های منطقه یک است. منطقه یک از مناطق پنج¬گانه فرهنگی کشور است که شامل دانشگاه¬های شهر تهران، است که در تکمیل پرسش¬نامه¬ها یاری¬رسان پژوهش¬گر بوده-اند. در این پژوهش از فرمول کوکران در برآورد اندازه نمونه استفاده شده است. از تعداد 170 نفر جامعه آماری اعضای کانون-های فرهنگی و هنری دانشگاه¬ها، 150 نفر به¬عنوان نمونه انتخاب شده‌اند که در نهایت 144 پرسشنامه سالم جمع¬آوری شده است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در این تحقیق پیمایشی، پرسش¬نامه است. در واقع به¬منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطّلاعات از پرسش¬نامه استفاده شده است. در بررسی سؤالات پژوهش، از آمار توصیفی برای نمایش اطّلاعات جمعیت¬شناختی و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات استفاده شده است. مبنای نتایج در این پژوهش استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری است. در ابتدا نرمال بودن داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف و ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مرحله بعد روایی سازه ی هر دو متغیر و شاخص‌های منتج از آن ها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری به آزمون فرضیه‌های پژوهش پرداخته می‌شود. در پایان کار با انجام آزمون فرضیه‌های پژوهش و با تأیید آن¬ها، هدف اصلی پژوهش محقق شده و در نتیجه با قاطعیت می‌توان گفت که بین برنامه های کانون های فرهنگی هنری و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دانشجویان دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد.
    Abstract
    Role of artistic and cultural centers on Iranian – Islamic lifestyle of university studies across the country is the main objective of the present thesis. This study is after reviewing significant relationship of impact of cultural programs of artistic and cultural centers on Iranian – Islamic Lifestyle of university students. Members of artistic and cultural centers at District 1 universities are the subject of this study. It should be noted that District One is of five-group cultural districts of the country which includes universities based in Tehran city which have greatly helped researcher in completion of questionnaires. Cochran Formula was used in this study in order to estimate sample size. Of total 170 statistical subject of the study, comprised of members of artistic and cultural centers of the universities, 150 of whom were selected. Finally, a number of 144 intact and sound questionnaires were collected. In the same direction, "questionnaire" is considered as main data collection tool in this survey study. As a matter of fact, questionnaire is used to collect data and information. In studying research questions, descriptive statistics is used to display demographic information while inferential statistics is used to analyze data and test of hypotheses. Using modeling of structural equations is the base for results in this study. In the beginning, normalcy of data is studied between variables of the research using Kolmogorov – Smirnov Test and correlation coefficient. At the next stage, validity of structure of the two variables and its resultant indicators is studies using approved factor analysis. Eventually, test of research hypotheses is dealt with using structural equations model. At the end of activity, the main objective of the research is materialized using test of research hypotheses and upon their approval. Consequently, it can be said categorically that there is significant relationship between programs of artistic and cultural centers & Iranian – Islamic Lifestyle among students of the university.