ارائه چارچوبی جهت تدوین استراتژی پورتفوی با استفاده از مدل GE - مطالعه موردی شرکت های مرتبط با محصولات ارگانیک کشاورزی
- رشته تحصیلی
- مدیریت MBA - استراتژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 366;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67084
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مریم حجتی نجف آبادی
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- تمام کسب و کارها همواره باید در خصوص شناسایی زمینه های جذاب سرمایه گذاری و نیز راهکارهای حضور کارآمد در آن حوزه ها تلاش کنند. شرایط اقتصادی و سیاسی و همچنین ویژگی های جمعیتی کشور مانند تمامی کشورهای دنیا به شدت در حال تغییر است، لذا همواره فهرست کسب و کارهای جذاب در کشور دستخوش تغییر می شود. شناسایی زمینه های جذاب سرمایه گذاری و نیز راهکارهای حضور کارآمد، پیش زمینه موفقیت در هر صنعت می باشد. زمینه ی کشاورزی و به ویژه صنعت تولید محصولات ارگانیک، امروزه به عنوان حوزه سرمایه گذاری جذابی مطرح است که ورود سرمایه گذاران مختلف را به این بخش وسوسه می نماید. با این حال باید توجه داشت که استراتژی های ورود به این بازارها با توجه به شرایط مختلف و میزان پذیرش آن ها از سوی جامعه متفاوت است و همین امر توجه به استراتژی های مختلف برای ارزش آفرینی هر چه بیشتر بنگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این پژوهش با استفاده از مدل پذیرفته شده ماتریس جذابیت - قابلیت اقدام به شناسایی عوامل موثر بر موفقیت این محصولات از منظر بازار و از منظر قابلیت های داخلی نموده و بر اساس نمرات کسب شده برای چهار محصول چای، رب گوجه فرنگی، آبمیوه و ورمی کمپوست ارگانیک، در خصوص استراتژی های اتخاذی تصمیم گیری می نمائیم. برای رسیدن به این هدف، ابتدا عوامل اصلی تشکیل دهنده ماتریس GE از طریق توزیع پرسشنامه در چهار شرکت مطرح در این حوزه و با استفاده از تحلیل PLS شناسایی شده، و سپس از طریق پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی اوزان عوامل جذابیت و قابلیت رقابتی در سطح یک بنگاه سنجیده می گردد تا در نهایت پس از تشکیل ماتریس GE، جایگاه هر یک از محصولات ذکر شده مشخص گردد. به این ترتیب جایگاه هر چهار محصول فوق در ماتریس GE، مبنای تدوین استراتژی در خصوص چگونگی سرمایه گذاری در آن محصول خواهد بود.
- Abstract
- All businesses should identify the most attractive areas of investment and efficient solutions of activity in these markets. Economic and political conditions of the country as well as the characteristics of all countries of the world is changing drastically, So always fascinating list of businesses in the country will be changed. Identifying attractive investment areas and efficient strategies of activity, is the Prerequisite of success in the industry. Agricultural and organic products industry in particular, is considered today as the most attractive investment areas which tempts investors to participate in this section. However, it should be noted that the strategy of entering this market With respect to various conditions and their acceptance by the community will be different and this issue affects different strategies for value creation by the firms. In this study, using the accepted model of Industry attractiveness and business unit strength matrix ,we identify factors that influence the success of these products from the market perspective and from the perspective of our internal capabilities and Based on the scores for the four crops of tea, tomato paste, fruit juices and organic vermicompost, We will decide on appropriate strategies.To achieve this goal, the main constituent of the matrix GE through questionnaires distributed in four companies involved in this field and using PLS analysis are identified. And then through the AHP questionnaires weights of attractiveness and competitiveness at the firm level is measured, Finally, after forming the GE Matrix, Status of each product will be determined.Thus, the position of each product in the GE Matrix will be The basis for strategy of investment in that Crop.