شناسایی عوامل موثر بر کاهش مشترکان نشریات خانوادگی (مطالعه موردی: نشریات موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 204;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64964
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- اصغر نعمتی
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- اقتصاد نشریات خانوادگی در ایران نظیر سایر نقاط جهان مبتنی بر فروش، تبلیغات و یا ترکیبی از درآمد حاصل از فروش نشریه و تبلیغات است. مخاطبان برای بسیاری از بنگاههای رسانهای، منبع اصلی پول هستند به این دلیل که باعث به وجود آمدن درآمدهای تبلیغاتی میشوند، این درآمدها برای بنگاههای مطبوعاتی منبع اصلی مالی به شمار میآید. با گسترش مخاطبان یک محصول رسانهای، تولید کنندگان از بازده نهایی صعودی بهرهمند میشوند اما در مقابل با کم شدن مخاطبان پساندازهای نسبتاً کمی در دسترس بنگاههای رسانهای قرار دارد. پژوهش پیش رو، تحقیقی در جهت کشف و تبیین علل کاهش فروش و افت اشتراک نشریات خانوادگی در چهار سال اخیر است که با مطالعات بازاریابی و بررسی اسناد و مدارک مالی مرتبط با توزیع و اشتراک، کاهش میزان فروش و اشتراک آنها محرز است این جریان تاکنون در بازار نشریات خانوادگی تداوم داشته و همچنین در 5 نشریه مورد مطالعه این تحقیق با اتکا به اسناد و مدارک وجود داشته و با تحلیل آنها کاهش فروش و اشتراک در یک بازه زمانی 4 ساله نمایان است این تحقیق با اتکا به روش کیفی و مطالعه موردی بر 5 عنوان نشریه موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت تلاش داشته با استفاده از تکنیک گروههای کانونی و تشکیل دو گروه تخصصی در دو سطح مشترکان و صاحبنظران نشریات خانوادگی به تجزیه و تحلیل و کدگذاری محتوایی حاصل از جلسات کانونی و استخراج گزارهها و کشف علل افت فروش و اشتراک نشریات بپردازد. با تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق دلایل افت فروش و اشتراک نشریات خانوادگی در محورهای «رکود اقتصادی»، «توسعه رسانههای مجازی»، «درج مطالب تکراری و عدم تنوع و نوآوری در نشریات» «ضعف در انتخاب تیترهای جذاب روی جلد»، «توزیع نامنظم»، «عدم وصول به موقع و ارسال نامنظم نشریات مشترکان»، «تغییر عادات مردم در مرتفع نمودن نیازهای رسانهای» و «جانمایی نامناسب دکههای روزنامه فروشی» دستهبندی و پیشنهادهای کاربردی درخصوص پیشگیری و کنترل چالشهای پیشروی نشریات خانوادگی مطرح و توصیههایی در سطوح سازمانی و تجدید نظر در ساختار بازاریابی ارائه شده است که از جمله آنها میتوان به بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای فضای مجازی با هدف پیوند بین رسانه آنلاین و رسانه سنتی و پذیرش تکنولوژی به مثابه یک محصول در ساختار، در راستای بهبود عملکرد رقابتی جامعه هدف اشاره کرد.
- Abstract
- The Economy of family journals in Iran, like any other part of the world is based on sale, advertisement or a mixture of income from journal selling and advertising. Audiences for many media agents are the main source of money because they cause advertising incomes. These incomes count as the main financial source of media agents. With the extent of audiences of a single media product, manufacturers will benefit from the final ascending output but in contrast with decreasing audience, relatively little saving will be available for media agents. The present research is a survey in order to explore and elucidate the causes of decreasing sales and declining share of family journals in the recent four years that with marketing studies and assessment of document associated with distribution and subscription, decreasing the rate of sale and their subscription is obvious. This condition has continued in the market of journals and it also exists in 5 studied of this survey relying on documents and aftee analysing them, the decrease of sales and subscription in the period of 4 years in obvious. This survey, which relies on a qualitative method and case studies on 5 issues of Health and Nutrition world cultural institution, has tried to analyse and cod contents of focal sessions and extracting propositions and discover reasons of a drop in sales and subscription of journals, in two levels of subscribers and experts of family journals. By analysing the data of the survey, reasons for a drop in sales and subscription of family journals was detected, which include economical and livelihood factors, development of virtual media, lack of attractiveness and variety of content, weak titles on the cover and inappropriate distribution centers and also a lack of qualified specialized workforce in the department of family journals. Results of this survey has the capability to generalize for most press agencies and provide practical suggestions which can meet the challenges that are deprived from drops in sales and journal subscription.