عنوان پایان‌نامه

شناسایی و اولویت¬بندی عوامل موثر بر صادرات محصولات نانو بر اساس مدل مزیت رقابتی ملی پورتر (الماس ملی پورتر)



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و اولویت¬بندی عوامل موثر بر صادرات محصولات نانو بر اساس مدل مزیت رقابتی ملی پورتر (الماس ملی پورتر)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 328;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66683
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    فناوریهای نوین و نوظهور نظیر نانوتکنولوژی، فرصت¬های بی ¬بدیل¬ رقابتی ¬را با خود میآورند. روندهای کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف مواد اولیه، کاهش آلاینده¬های زیست محیطی، تولید مبتنی بر نیاز و سفارش مشتری و نظایر آن، همه و همه، نقش فناوری¬های نو در چرخه تولید را در مقایسه با نقش سرمایه های فیزیکی برجسته ساخته اند و به این ترتیب، به محور اصلی رقابت در فضای کسب و کار جهانی تبدیل شده اند. اقتصاد ایران در شرایطی است که از یک طرف جهت آزادسازی تجاری تحت فشار شدید بین المللی است و از طرف دیگر به منظور توسعه پایدار، ناگزیر از توسعه قابل ملاحظه صادرات غیر نفتی از جمله صادرات محصولات نوین نانوتکنولوژی، جهت افزایش سهم آن در کل صادرات کشور است. از آنجائی که در ایران حدود 70 شرکت تولید کننده تجهیزات و مواد نانو مشغول به فعالیت می باشند و از طرفی رتبه ایران در فناوری نانو در بین کل کشورها 8 و در منطقه خاورمیانه دارای رتبه 1 میباشد ولیکن متاسفانه سهم صادرات محصولات نانو به بازارهای بین المللی بسیار ناچیز و در حدود 2/0 درصد می باشد. اهداف این پژوهش عبارت است از بررسی وضعیت و ارزیابی عوامل موثر بر ایجاد مزیت رقابتی ملی در صنعت نانو در راستای توسعه صادرات بر اساس مدل الماس پورتر. روش تحقیق این پژوهش به این صورت خواهد بود که با توجه به ماهیت خاص و صنعتی بودن تجهیزات و مواد نانو، پرسشنامه ای برای مدیران و کارشناسان امور صادرات شرکت های تولید کننده محصولات نانو توزیع شده و داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. وضعیت و ارزیابی عوامل موثر بر ایجاد مزیت رقابتی ملی در صنعت نانو در راستای توسعه صادرات، به کمک سئوال های طراحی شده در پرسشنامه مورد سئوال قرار گرفته و همه عوامل اثر گذار شناخته می شوند. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارشناسان امور صادرات در شرکت های تولیدکننده محصولات نانو بوده و نمونه گیری به روش هدفمند و قضاوتی انجام شده است. نوع تحقیق حاضر کاربردی و روش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. براساس نتایج انتظار می رود پس از انجام این تحقیق، وضعیت عوامل موثر بر ایجاد مزیت رقابتی ملی در صنعت نانو (بر اساس مدل الماس پورتر) بررسی و پس از تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده ، این عوامل ارزیابی شوند.
    Abstract
    The new and emerging technologies such as nanotechnology, opportunities unique to its competitive advantages. Processes, reduce energy consumption, reduce raw material consumption, reduce environmental pollutants, production based on need and order and so on, all in all, the role of new technologies in the production cycle as compared to the role of physical capital has been highlighted by the Thus, the core competitiveness in the global business environment.Iran's economy is the absence of a strong push towards the liberalization of international trade on the other hand, to the sustainable development needs of developing significant non-oil exports, including exports of new nanotechnology products, to increase its share in the total exports of the country. Because in about 70 companies, and equipment manufacturers are working nanomaterials and also ranks among the countries in nanotechnology Rated is 8 in the world and 1 in the Middle East. Unfortunately, however, the share of exports to international markets Nano is very small at about 0.2 percent. The objectives of this study is to evaluate the situation and assess the factors affecting the competitive advantage of the Nanotechnology industry in exports developing based on Porter's diamond Model.This study will be the case given the specific nature of industrial equipment and nanomaterials, questionnaire for managers and experts exporting companies producing nano-products will be distributed and the data are analyzed. Status and assessment of factors affecting the export competitiveness of the industry in developing nanotechnology, the design of the questions asked in the questionnaire and all influencing factors are known. Population, managers and specialists of enterprises producing export nano products and sampling will be conducted objectively and precisely. Of the present work applied data analysis method used is descriptive-survey. Based on the expected results of this study, the factors affecting national competitiveness in nanotechnology industry (based on Porter's Diamond Model) review and analyze the data obtained,and so the factors evaluated.