عنوان پایاننامه
بررسی استفاده از آمیخته بازاریابی در شرکت های کارگزاری در ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64013
- تاریخ دفاع
- ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- مرضیه راعی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- در دنیای رقابتی امروز، نیاز به دانش، تخصص و تجربه بازاریابی برای فعالان بازار سرمایه، به ویژه در شرکتهای کارگزاری، اجتنابناپذیر است. این امر، در کنار اجرای عملیات بازاریابی و واسطهای و انجام روزانه سهام در بازار بورس اوراق بهادار، امری ضروری است. یکی از مهمترین فعالیت ها در بورس اوراق بهادار، کارگزاری های بورس است. کارگزاری ها معامله را به نمایندگی از خریدار و فروشنده انجام می دهند. بدون حضور کارگزاری ها هیچ امری در بازار سرمایه به سرانجام نمی رسد.بنابراین سودآور بودن آنها و توجیح اقتصادی داشتن آنها برای ادامه فعالیت بسیار مهم است. در اقتصاد یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش سودآوری بازاریابی است. تحقیق حاضر به دنبال آن است که وضعیت بازاریابی در کارگزاری های بورس اوراق بهادار تهران را بررسی و ارزیابی نماید. به این منظور پرسشنامه ای حاوی سوالات حاضر در بازار در زمینه کارگزاری توزیع گردید و نتایج آن مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیش از 50 درصد کارگزاری ها از دانش بازاریابی استفاده می کنند. در صورتیکه پاسخ دهندگان معتقدند که بین بازاریابی با جذب مشتری، افزایش درآمد و مراجعه مجدد مشتری رابطه مثبت وجود دارد. از طرف دیگر تحقیق نشان می دهد که بین رضایت مشتری و خدمات ارائه شده از سوی کارگزاری رابطه مثبت وجود دارد.
- Abstract
- Competitive market of stock exchange puts a high demand on brokerages to develop and apply marketing strategically to their business as an absolutely essential success factor. Brokerages play a key role in stock exchange market as the medium between sellers and buyers. All transactions in stock exchange market are operated by brokerages. Thus, running a successful business is critical for brokers. Economics considers marketing a key element in increasing profit. The present research surveys understanding and application of marketing among brokerages. The results indicate fifty percent of brokerages apply marketing knowledge into their day-to-day business operation while they understand the difference between marketing and customer loyalty, which increases the revenue and rate of return of their clients. On the other hand, there is a positive correlation between the customer satisfaction and the services provided by the brokerages.