مطالعه تاثیر فرآیند تسهیم دانش بر نوآوری سازمانی در سازمان های رسانه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 327;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66936
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- استاد راهنما
- مسعود غلامپورراد
- دانشجو
- زهرا زندیه
- چکیده
- کارکنان سازمانهای دانایی محور با تولید دانش و توسعه تلاش می نمایند با تبدیل آن به اهداف تجاری، بقا و پیروزی سازمان را در عرصه رقابت تضمین نمایند. آنها همچنین با به اشتراک گذاشتن و انتقال آن، سازمان را در دستیابی به اهداف عالی، تصمیمات معقول و نوآوری بیشتر یاری میرسانند. آنها افرادی خودانگیخته، فعال، یادگیرنده و یاد دهنده هستند و به چالش شغلی و آموزشی مستمر نیاز دارند. نوآورپذیری یک سازمان دقیقا با توانایی آن سازمان در استفاده و به کار بردن منابع دانش خود مرتبط است. تحقیقات نشان داده مدیریت دانش از طریق ایجاد یک فرهنگ مفید و ارزشمند برای ایجاد و تسهیم دانش و همچنین ایجاد فرهنگ همکاری در به خصوص در ایجاد یک محیط کاری داخلی که خلاقیت و نوآوری را حمایت می کند تأکید کرده اند.در این پژوهش تلاش می شود تا بررسی کنیم در سازمان های رسانه ای مورد مطالعه که تحریریه خبر به عنوان اصلی ترین گروه های کاری که در تولید محتوا مشغول هستند از چه مکانیزم های تسهیم دانش استفاده می شود. همچنین مکانیزم های مورد استفاده چه ارتباطی با نوآوری در گروه های خبر دارد. در این تحقیق، جامعهی آماری شامل 240 نفر از هیئت تحریریه روزنامه های شرق، همشهری و دنیای اقتصاد بوده که با استفاده از ابزار پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز برای سنجش و اندازه گیری متغیرهای این پژوهش با اتکا به فرمول کوکران 150 نمونه جمع آوری شده است.با توجه به نتایج تحقیق بنابراین برای ارتقا و بهبود بیشتر نو آوری از طریق خلق دانش و توانمند سازی بر اساس برنامه های مستمر اموزشی، ارائه ایده های جدید در جلسات گروهی و جذب افراد هوشمند و خلاق برای ارتقا توجه ویژه گردد، از سبک های تفویضی و مشارکتی استفاده شده و فرصت کافی و اختیار لازم برای انجام عملکرد بهتر داده شود زیرا این عوامل در نهایت در بهبود نو آوری تاثیر قابل توجهی در سازمان های رسانه ای به ویژه بخش خبری دارند.
- Abstract
- Employees of knowledge oriented organizations elaborate to guarantee their durability and winning in a competition filed through producing knowledge and its development and converting it into the commercial goals. They also help their organization by sharing and transforming their knowledge to achieve higher goals, make reasonable decision making and more innovation. They are self – stimulated, active, learners and teachers and need a constant occupational training challenge. Innovativeness of an organization exactly relates to its ability to utilize and apply its knowledge resources. Research shows that knowledge management through creating a useful and valuable culture in order to make and divide the knowledge and also to make the culture of cooperation in especially creating a good inside working environment which supports innovation is very effective. In this study it`s tried to assess what mechanisms of knowledge division are used in media organizations, the news staff is considered as the main team work who are working on content production. Also, what is the relation of the used mechanisms with the innovation in news groups? In this study the statistical population includes 240 members of Sharqm Hamshahri, and Donyaye Eghtesad news staff and 150 subjects were collected by using questionnaire, information required for measurements and variables measurements by using Koukran formula. According to the study results, in order to improve the innovation by knowledge creation and capability based on constant training courses, the provision of new ideas was considered in team meetings and absorbance of intellectual people was evaluated. Participation and submission styles were also used sufficient time and authority were assigned for better performance, as these factors play important roles in innovation improvement of media organizations especially news department.