گفتمان شناسی فعالیت های فرهنگی فعالان جوان ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی .مطالعه موردی فیس بوک
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74072;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4889;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74072;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4889
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- علیرضا قدیری بشردوست
- استاد راهنما
- سیدضیاء هاشمی
- چکیده
- چکیده : چندی است که «شبکههای اجتماعی» به یکی از فراگیرترین، انقلابیترین و پراهمیتترین ابزارهای ارتباط جمعی آدمیان، در سراسر گیتی بدل گشتهاند. در این میانه، «شبکهی اجتماعی فیسبوک» از پرمخاطبترین، عالمگیرترین و تاثیرگذارترین آنهاست و بخش نمایان و قابل ملاحظهای از فعالیتهای ارتباطی آدمیان، در بیشتر نقاط کرهی ارض و در مقیاسی روزمره، در این شبکه و همتایان این شبکه، ساماندهی و انجام میشود. اینبار ایران نیز این وضعیت گیتیشمول را کاملا همزمان با دیگر اقصا و اکناف عالم، تجربه میکند. بهنظر میرسد که در ایران نیز جوانان، مانند و یا حتی شاید بیشتر از بعضی بخشهای دیگر عالم، مخاطبان – خاصه - «این» شبکهی اجتماعی باشند. به پیروی از سنت دیرپا و جهانگیری در هم «فلسفهی قارهای» و هم «فلسفهی تحلیلی» که در سپهر امور انسانی، به «زبان» بیشترین وقع را مینهد و بررسیدن «امر زبانی» را واجد بیشترین اهمیت متصور میداند و مخصوصا به پیروی از سنت قرن بیستمی فلسفهی قارهای و پارادایم و (درنهایت) نظریات گفتمانباورانه و گفتمانشناسانهی درون آن، برآن شدیم تا درکی «توصیفی – تفسیری» از «فراگردها» و نیز «فرآوردهها» ی گفتمانی فعال در این شبکهی اجتماعی و در بافتاری از آن که منبعث از کنشگری «فعالان جوان و ایرانی میدان فرهنگ» است، فراچنگ آریم. بهدیگر سخن، سر آن داریم که با رهگیری، شناسایی و نشانگزاری چندی از گفتمانهای حاضر در فعالیتهای فرهنگی فعالان جوان و ایرانی فیسبوک، به بینشی توصیفی و نیز تفسیری از آن فراگردهای زبانی – گفتمانی که این کنشگریها را ساماندهی میکنند و نیز خود برخی از گفتمانهایی که محصولات این کنشگریها هستند، دست یازیم. برای به فرجام رساندن این مقصود، دست در دامان آن چیزی زدیم که در شاخهی معرفتی «تحلیل گفتمان» به نام «نظریهی گفتمان» اشتهار دارد و ابداعی از سوی زوج اندیشورز «ارنستو لاکلائو» و «شانتال موف» است. شایسته و بلکه بایسته است بگوییم که گزینش این نظریه برای به سرانجام رساندن کنش گفتمانشناسانهی این پژوهش، پیش و بیش از هر چیز، ریشهای ستبر در تعلق خاطر ما به پارادایم عمدتا «معرفتشناسانه» ی «پساساختارگرا» و خاصه، آموزههای «فلسفی – بالینی» مکتب روانکاوی «ژاک لکان»، اندیشورز بزرگ فرانسوی دارد که خود ارنستو لاکلائو و شانتال موف، در
- Abstract
- Abstract It has been a while since "social networks" have turned out to be one of the most widespread, revolutionary and significant tools of communication among human beings all over the world. Among these "social networks", Facebook has the most subscribers, reach and influence. A considerable part of communicational activities among humans, on most parts of the Earth and on a daily basis, is organized and carried out in this network and the like. Iran is also simultaneously involved in this situation with other parts of the world. It seems as though the youth in Iran, like or maybe different from other parts of the world, are the specific users of this special network. Following the ancient and widespread tradition of "Continental Philosophy" and also "Analytical Philosophy" in the field of humanities which put the most importance on "language" and assessing the "the lingual matter" and especially in accordance with the twentieth-century tradition of continental philosophy and paradigm and (finally) discourse-acknowledging theories inside that, we set out to render a "descriptive-interpretive" perception of the discursive "processes" and "products" in this social network and the texture from which the activity of "young Iranian activists of cultural fields" is derived. In other words, we intend to detect and mark some of the discourses present in the cultural fields of young Iranian activists of Facebook and reach a descriptive, as well as, interpretive insight to the lingual-discursive processes regulating these activities. We also intend to put our hands on some of the resultant discourses from these activities. In order to achieve this purpose, we went for what is called "discourse theory" in epistemological branch of "discourse analysis", which is also coined by the two scholars "Ernesto Laclau" and "Chantal Mouffe". It seems needed to mention that choosing this theory for this discourse-seeking study, before and more than anything else, is rooted in our deep-seated interest in the mostly "epistemological" paradigm of "post-structuralism" and especially, "philosophical-clinical" teachings of psychoanalytical school of "Jacque Lacan", the prominent French scholar, who had a big influence on no other than Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, in their formation of discourse analysis. They were especially influenced by "subject theory" of Jacque Lacan. Utilizing the discourse theory and through the epistemological perception which this theory grants us from the "ontology" of the discursive matter, we turned toward the afore-mentioned Facebook texture (cultural activities of the young Iranian activists) and endeavored to provide some adequate answers to the "four discourse-minded questions" discussed in this study. These four questions include: the question of "meaning", the question of "identity", the question of "social space" and the question of "power and politics". In other words, efforts have been made to find out how the four "lingual-sociological" macro-categories of meaning, identity, social space and politics, which are the main categories discussed in discourse theory, are represented in the afore-mentioned discourse and also how they are organized. These four axes, are the cornerstones of this thesis and what it is all about: in those cultural activities of the young Iranian activists in the field of Facebook, which is the focus of this study, more than anything else, "meaning" has been produced through the "studious", "perseverate", "faithful" and "irreconcilable" alignment of signifiers "next to each other" (making an equivalent chain) and "facing each other" (using the deference logic); and efforts have been made to "construct identity" through the "studious", "perseverate", "faithful" and "irreconcilable" construction of "conflicting binaries" or the same old "binary oppositions"; through the "polarized" and "antagonistic" use of "myths" "social space" has been organized and finally attention has been paid to "organize the political matter" through much "totalitarian", "exclusivist" and "domineering" efforts for "hegemonic interference".