طراحی مدل مفهومی خدمات آموزشی پروژه های تخصصی طراحی صنعتی با مطالعه موردی درس پروژه طراحی صنعتی(۱)
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7681;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 40375;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2476
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۸۷
- استاد راهنما
- امیلیا نرسیسیانس, وحید چوپانکاره
- دانشجو
- سلیمه مردانی
- چکیده
- این پروژه نهایی دوره کارشناسی ارشد، با مطالعه و تمرکز بر روی روانشناسی پرورشی و طراحی آموزشی، سعی در بازطراحی و تعریف شیوههای آموزشی و خدمات مورد نیاز پروژههای تخصصی دوره کارشناسی طراحی صنعتی دارد. برای رسیدن به این منظور از راهکارها و فرایندهای طراحی خدمات و طراحی کاربرمحور استفاده کرده و با در نظر گرفتن نیازهای اساتید و دانشجویان به عنوان ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات، سعی در بهبود کیفیت آموزش دارد. مرحله عملی پروژه، با استفاده از رویکرد تکرار و توسعه و با اجرای دو تکرار صورت پذیرفت. ابتدا در تکرار اول طرح درس و مسائل آموزشی پروژه (1) به عنوان اولین و مهمترین پروژه پرداخته شد. سپس در تکرار دوم برای ارائه خدمات مشترک تمامی پروژهها، اعم از ملموس و غیرملموس، اقدام شد. برای توسعه بهتر و مدیریت فرایند طراحی و سیستم خدماتی، از تکنیکهای تفکر شئگرا استفاده گردید. مطالعات انجام شده روی تخصص طراحی صنعتی و نیازهای دانشجویان، باعث شد تا رویکرد آموزشی دانشجومحور به عنوان راهکار اصلی طراحی در نظر گرفته شود و خواستهها و سبک یادگیری آنها هنگام طراحی و برنامهریزی در نظر گرفته شود. طرح درس تکرار اول در یک کلاس درس واقعی اجرا و آزمایش شد و تجربیات حاصل از آن در تکرار دوم و نتیجهگیریها استفاده شد. فعالیتهای انجام گرفته در پروژه عملی نقصهایی را در عادات یادگیری دانشجویان آشکار کرد. این نقصها به علاوه نشانههای استادمحور بودن سیستم کنونی، باعث شد که بحث به سوی نیاز رشته طراحی صنعتی و دانشجویان، و انتخاب رویکرد آموزشی بر اساس آن سوق پیدا کند. نتیجه پژوهش نیز شامل دو قسمت است: نخست فرایند پیشنهادی برای طراحی خدمات آموزشی با استفاده از روششناسی طراحی خدمات و طراحی کاربرمحور، و دوم توصیههایی برای بازبینی و بازطراحی کل دوره آموزشی براساس رویکرد دانشجومحور.
- Abstract
- This Master thesis, by study and focus on educational psychology and instructional design, is trying redesign and define teaching methods and services for project courses in industrial design degree. To reach this purpose, using service design, user centered processes, and try to consider needs of professors, as service employee, and students, as receiver. The design process of thesis is based on iteration and development design process and consists of two iterations. At the first iteration, instructional perspective of the project was designed. At second iteration, the service concept and system of all project courses were designed. The object oriented techniques was used for better development and management. The study on industrial design profession and student's requirements leading to select student centered as the basic instructional service strategy. The output of first iteration was tested in a course and the experiences of evaluation used in second iteration and calculations. This test appeared some weaknesses in students learning behaviors. These weaknesses and teacher based program, lead to discussion on selecting a new instructional approach. The conclusion of the research include two sections: first, a recommended process for designing instructional service by means of methodologies of service design and user centered design, and second, some guidelines for restructure and reform the whole of the curriculum based on student-centered approach.