جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی و آموزش: مطالعه موردی ICT در سه نمونه مدارس تهران و البرز
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65847;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4725
- تاریخ دفاع
- ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیدمهدی سیدعلوی
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی توکل کوثری
- چکیده
- امروزه اطلاعات و فناوری اطلاعات آنچنان بر جنبه های مختلف زندگی سیاسی, اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی افراد و اجتماعات تاثیر گذاشته است که نمی توان از آن غفلت کرد. تأثیر اطلاعات و فناوری اطلاعات ICT هم از جهت ایجاد فرصتهای جدید و هم از نظر چالشهای آن قابل مطالعه است. یکی از حوزه های مهم که به شدت تحت تأثیر اطلاعات و فناوری اطلاعات قرار گرفته آموزش است. بدین منظور طرحی به عنوان تکفا - توسعه- کاربردی - فناوری- اطلاعات و- ارتباطات- ایران در تیرماه سال 1381 به تصویب هیأت دولت رسید. در طرح تکفا تاکید ویژه ای به بخش آموزش و پرورش شده بود. فلسفه ورود ICT به حوزه آموزش را می توان در 1. به روز شدن محتوای آموزشی 2 . انعطاف پذیری ،3. دسترسی و 4. ارزان بودن خلاصه کرد . در این تحقیق پس از مروری مختصر بر نظریات جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی در زمینه آموزش، به بررسی چالش ها، مزایا و عواقب استفاده از ICT در آموزش خواهم پرداخت. سپس به مروری مختصر بر نتایج حاصل از طرح تکفا به بررسی وضعیت طرح در ارتباط با آموزش و پرورش کشور بیان می پردازیم و در مرحله آخر با انتخاب سه مدرسه متفاوت به لحاظ بهره گیری از ICT (مدرسه کاملا هوشمند، مدرسه سنتی و همچنین مدرسه ای با بهره گیری متوسط) در زمینه آموزش ، با تحقیق موردی درباره این سه نمونه، به مقایسه تاثیر ورود ICT به روند آموزش از سویی در زمینه هایی درونی آموزش و پرورش همچون روند یادگیری، مشارکت دانش آموزان، نگرش معلمین ،... و از سویی دیگر در ارتباط با عوامل جامعه شناختی همچون فقر، قشربندی اجتماعی، سبک زندگی و امکانات منطقه ای می پردازیم. در این بخش از تحقیق به پیگیری این سوال می پردازیم که ایا اصولا ورود ICT در زمینه آموزش و پرورش ایران می تواند و یا توانسته است راه حلی ارائه کند؟ به عنوان مثال یکی از مسائل همیشگی آموزش در ایران نابرابری توزیع امکانات آموزشی و همینطور افت کیفیت یادگیری در سطح کشور بوده است؛ حال سوالی که مطرح است این است که آیا عملاً ورود ICT به آموزش و پرورش ایران باعث کاهش فاصله میان فقیر و غنی شده و یا برعکس به این شکاف دامن زده است، همچنین ویژگی های جامعه شناختی و آموزشی معلمین و دانش آموزان به عنوان عواملی مهم چه تاثیری بر گرایش آنان به استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات داشته است.
- Abstract
- Nowadays information and information technology have had such an impact on the different sides of political, social, cultural and economic life of individuals and communities that should never been neglected. The impact of information and information technology, ICT, could be studied in terms of both creating new opportunities and challenges. One of the important areas that has been greatly under the influence of information and information technology is education. In order for this, a plan was approved by the Islamic Republic's administration in Tir, 1381, called TAKFA (applied development of Iran's information and telecommunication technology ). In the plan, "TAKFA", there has been highlighted emphasis on the education section. The philosophy behind ICT entering the education area could be summed up in 1. Updating the educational content 2. Flexibility 3. Accessibility 4. Low price . In this research, having gone through a short review of the theories of the sociology of information society in the field of education, we will study the challenges, advantages and consequences of taking advantage of ICT in education. Afterward, shortly reviewing the achieved findings of TAKFA , we elaborate on the conditions of the plan in connection with Iran's area of education, and in the last stage choosing three schools, different in terms of taking advantage of ICT (a totally intelligent school, a traditional school and also a school with an ordinary utilization of ICT ) in the field of education and through case studies about these three samples, we compare the impact of the entering of ICT into the process of education, in the internal fields of education, such as the process of learning, the participation of students, the attitude of teachers,… on the one hand, and on the other hand, in connection with sociological factors such as poverty, social stratification, life style and regional facilities. In this part of the research, we will pursue this question: was or is the entering of ICT into the Iran's field of education part of the solution or of any help? For instance, one of the ubiquitous issues of education in Iran has been inequality in the distribution of educational facilities and decrease in the quality of learning, on a national basis, as well. Now we come to the question that whether the entering of ICT into the Iran's education has reduced the existing distance between the poor and the rich or has aggrevated this distance, vice versa? Also, what ha been the impact of sociological and educational characteristics of teachers and students, as important factors, on their inclination toward using ICT