عنوان پایاننامه
پیکره بندی و مکان یابی شکبه زنجیره تامین سبز با در نظر گرفتن چندین مد حمل و نقل
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63303
- تاریخ دفاع
- ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- سعید ضامنی
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- زنجیره تامین سبز سیستمی متشکل از تقاضا و برآوردن تقاضا با اهداف زیست محیطی می¬باشد. آلودگی¬های زیست محیطی تاثیر فراوانی بر سلامتی انسان¬ها می¬گذارند به گونه¬ای که سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل این آلودگی¬ها جان خود را ازدست می¬دهند. با توجه به وخامت این موضوع، نیاز به ایجاد زنجیره¬های تامین سبز بیش از پیش احساس می¬شود. در این پایان¬نامه درصدد مدیریت زنجیره تامین سبز هستیم، به نحوی که ضمن کمینه سازی آلودگی زیست محیطی از احداث مراکز آلوده کننده در مناطق آلوده تا حد امکان جلوگیری کنیم¬. متمرکزسازی باعث استفاده بهینه از تسهیلات حمل¬ونقل و نهایتا کاهش آلودگی می¬شود. هاب¬ها به عنوان تسهیلاتی ویژه، نقش ایستگاه¬های واسطه¬ای را جهت متمرکز ¬سازی و انتقال تقاضا در زنجیره تامین بازی می¬کنند. تقاضا از گره¬های یک هاب طی مسیری جمع¬آوری شده، به هاب و سپس گره مقصد پس از طی مسیر انتقال می¬یابد. مد حمل تقاضای تجمیع شده بین هاب¬ها، با توجه به آلودگی زیست محیطی، زمان انتقال و امکانات هاب مبدا و مقصد انتخاب می¬شود. یک زنجیره تامین چند مده در حمل¬ونقل می¬تواند با توجه به اهداف سیستم از جمله کمینه سازی آلودگی زیست محیطی، با مکان¬یابی بهینه هاب و تعیین مسیر مناسب جمع¬آوری و پخش تقاضا نقشی در این راستا ایفا کند. توجه به حمل¬ونقل چند مده یکی از نوآوری¬های این پایان¬نامه است که با برنامه¬ریزی یک مدل جامع و انعطاف¬پذیر در حمل¬ونقل ایجاد می¬گردد که مدل¬سازی آن انجام شده است. همچنین به دلیل ماهیت غیر قطعی در بسیاری از مسائل دنیای واقعی پارامتر زمان حمل ونقل به صورت فازی در نظر گرفته شده است. برای قطعی سازی مدل از روش خمینز استفاده شده است. مدل پس از خطی سازی در سایز کوچک و متوسط با نرم افزار GAMS و حل کننده CPLEX حل و اعتبارسنجی شده است. سپس با توجه به جنس مسئله که از نوع NP-Hard است، الگوریتم فراابتکاری ژنتیک ارائه و تنظیم پارامترهای آن به روش تاگوچی انجام شده است.
- Abstract
- Green supply chain is a system consists of demands and supplying demands which aims at fulfilling environmental factors. Pollutions have a destroying effects on health of human. For instance many people die in effect of these pollution every year. According to this condition, the need for designing green supply chain is fully understood. In this thesis we aim at managing green supply chains. Centralizing and using proper transportation facilities cut down pollution. Hub facilities concentrate flows to cause economic and environmental advantages of scale and multimodal transportation helps us to use the advantage of another transporter. Demands from nodes of a hub is gathered and sent to destination hub and it’s nodes. Hub to hub transporter with acceptability of origin and destination is selected by considering lead time and it’s pollution. Multimodal transportation supply chain can be considered based on system goals such as minimizing environmental pollution, the optimal locating hubs and optimal route to collect and distribute demands may play an important role in this regard. In this thesis a new mixed integer programming of multimodal transportation hub location is proposed. Travel time between nodes are defined as fuzzy parameters because of non-deterministic nature of transportation in real world. Jimenez approach is applied to transform the fuzzy model to crisp one. Australia Post instance has been solved for small and medium scales by GAMS/CPLEX in this study. Since this problem is NP-Hard, a Genetic Algorithm (GA) has been applied to solve the large scale problems. Parameters of Algorithm is set by tagouchi approach. Finally, the performance of the solutions of the GA is evaluated by sensitivity analysis. Keywords: Green supply chain, P-hub location problem, Multimodal transportation, Environmental protection