برنامه ریزی توزیع چندهدفه فازی در زنجیره تامین با در نظر گرفتن حمل و نقل چندگانه و معیار ریسک
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72895;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72895
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- نوشین ایرجی نصرآبادی
- استاد راهنما
- علی محقر
- چکیده
- نظر به اینکه فراوانی و شدت بلایای طبیعی به همراه خسارات مادی و تلفات انسانی روند رو به رشدی را در تمام جهان دارند، طراحی و مدیریت زنجیره های امداد انسانی بسیار حائز اهمیت و ضروری به نظر می رسد. موازنه بین معیارهای اصلی مثل سطح تأمین تقاضا و هزینه موضوعی است که مدل را پیچیده می سازد. همچنین عدم قطعیت در زنجیره های امداد انسانی تصمیمات مرحله آماده سازی در مدیریت بحران را بسیار سخت و پیچیده می کند. به همین دلیل، در این پایان نامه یک مدل فازی احتمالی سناریو محور برای طراحی شبکه لجستیک امداد ارائه گردید. این مدل، با بهره گیری از دیدگاه فازی می تواند با عدم قطعیت های موجود در مسأله مقابله کند و با توجه به چند هدفه بودن آن، می تواند معیارهای مهم زنجیره های امداد را نیز در نظر بگیرد. همچنین برای مقابله با ریسک در طراحی شبکه توزیع، از معیاری کارآ نظیر ارزش شرطی در معرض خطر استفاده گردد. به علاوه، در نظر گرفتن هم زمان فاز آماده سازی و پاسخگویی در مدل پیشنهادی، امکان اخذ تصمیمات پیشگیرانه مناسب و نزدیک به واقعیت را فراهم نموده است. همچنین برای سنجش کارایی شبکه امداد حاصل از مدل پیشنهادی، مطالعه موردی بر اساس اطلاعات شهر تهران صورت گرفته است.
- Abstract
- Since the frequency and intensity of natural disasters as well as the number of casualties and losses have the increasing trend all over the world, designing and management of humanitarian relief chains (HRCs) are becoming to be very essential. Balance between the main criteria such as demand and cost makes the model more complex. Also the uncertainty in the humanitarian relief chains makes the preparation stage of crisis management decisions very difficult and complex. For this reason, a fuzzy stochastic scenario base for logistics network design services were provided. by using fuzzy view this this model can deal with uncertainty in the matter and due to its multi objective, it considers Important criteria of relief chains. Efficient criteria such as conditional value at risk should be use to deal with risk of distribution network design. In addition, taking into account both the preparation phase and accountability in the proposed model, has provided the possibility of taking appropriate preventive measures and close to reality. To measure network performance of the proposed model, the case study is based on in Tehran.