تاثیر ادعاهای مبنی بر سلامت مواد غذایی بر روی رفتار خرید مصرف کننده مرفه تحصیل کرده ایرانی
- رشته تحصیلی
- MBA- مدیریت عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2648;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63595
- تاریخ دفاع
- ۲۲ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- هومن میراحمد
- استاد راهنما
- محسن صادق عمل نیک
- چکیده
- رقابت بیش از حد در صنعت مواد غذایی و امکان ورود تازه واردین بدون دردسر زیاد باعث شده است تا شرکتهای تولیدکننده این دسته از مواد به فکر ایجاد یک گروه جدید از مواد خوراکی در این صنعت باشند. این دسته از مواد که تحت عنوان غذاهای فراسودمند یا خوراکیهای غنی شده شناخته می شوند، از افزودن برخی مواد نظیر ویتامین به مواد خوراکی ایجاد میشوند و دارای خواص سلامتی هستند که میتوانند از بروز برخی بیماریها جلوگیری نمایند و در درمان برخی بیماریها موثر باشند. در این پژوهش پس از بررسی ادبیات موضوع و تحقیقات گذشته که عمدتا در کشورهای غربی صورت گرفته اند، به بررسی وضعیت رایجترین شاخصهای تاثیرگذاری بر رفتار خرید مصرف کننده تحصیل کرده مرفه ایرانی پرداخته می شود که این شاخصها از مقالات بررسی شده استخراج شده اند. برای این منظور از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. با استفاده از میانگینهای تکتک شاخصها یک میانگین کلی از وضعیت شاخصها در کشور به دست میآید تا بتوان نتیجه ای در مورد وضعیت کلی شاخصهای تاثیرگذار در رفتار خرید مصرفکننده به هنگام خرید خوراکیهای غنیشده در کشور ارائه داد. شاخصهای بررسی شده عبارتاند از: محصول، ادعای سلامت، احساس ضرورت، باور و اطمینان، کیفیت ادراکی، اطلاع و آگاهی، قیمت و دسترسی، مزه و بو و ظاهر. از مهمترین دستاوردهای این تحقیق میتوان به اطلاعاتی اشاره کرد که تحقیق درخصوص وضعیت شاخصها به تولیدکنندگان میدهد تا بتوانند استراتژیهای تبلیغاتی و تولید محصول خود را بازنگری کنند و بهبودی در آنها ایجاد نمایند. در واقع با استفاده از نتایج این تحقیق میتوان گفت کدام شاخصها در وضعیت بهتری قرار دارند و کدامیک نیازمند آن هستند تا تلاش بیشتری روی آنها صورت گیرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد وضعیت شاخص آگاهی و اطلاع از سایر شاخصها نامساعدتر است در حالی که شاخص احساس ضرورت در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهند که به طور کلی محصولات لبنی گزینه مناسبتری برای افزودن خواص سلامتی هستند و همچنین خواص سلامتی که بر سلامت روانی تاکید دارند اهمیت بیشتری در دیدگاه مصرف کننده دارند. واژههای کلیدی: غذای فراسودمند، خوراکی غنیشده، رفتار مصرفکننده، احساس ضرورت، باور، کیفیت ادراکی
- Abstract
- Food industry has always been a competitive industry all over the world. Fierce competition in the industry and the fact that potential entrants to the market do not face a lot of difficulty to start their business has made food producers think about a new category of food products which is called functional food. This kind of food products are produced by adding some additives such as vitamins to ordinary food and the producers claim that this type of products can help the body with protection against some diseases and improve the health condition of their consumers. In this research, after a review of literature on previous papers and researches which have been mainly done in Europe and America, the most important factors of impact of functional foods on buyer’s purchase behavior are extracted. Then by using a questionnaire in which the questions have been selected from the questionnaires in the past researches, and which has been customized for Iranian consumers, the conditions of the factors are analyzed in Iranian food market so that a view of the acceptance and prosperity of functional food in Iran can be presented. The selected factors studied in this paper are product, health claim, necessity, belief, perceived quality, information, price and availability, taste and smell and appearance. These factors were selected based on on the frequency of their use in papers and the opinion of some of Iranian food marketing experts. Mean, standard deviation, bar charts and correlation matrix have been chosen to analyze and demonstrate the results of the research so that it can be understood by most of the people even the ones who do not have a lot of statistical knowledge. The most important outcome of this research is the information it will provide for food producers in Iran so that they can utilize the information in their competitive strategies, R&D strategies and advertisements. With the results of this research, producers will understand which factors are in a weaker condition and they can focus their investments on those factors in order to improve it. For instance the results of this research show that Iranian consumers do not have enough information about functional food. Therefore if producers want to have a more profitable market they have to provide the consumers with more understandable information. Among the foods, dairy products are more attractive to consumers and among the health claims, the ones related to mental health seem more attractive than others. Keywords: Functional foods, health claim, consumer behavior, necessity, belief, perceived quality