عنوان پایاننامه
بررسی رابطه الگوهای مصرف و رفاه ذهنی در بین ساکنین بالای ۱۵ سال شهر تهران
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی-برنامه ریزی اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65493
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- نرگس کبیری
- استاد راهنما
- غلامرضا غفاری
- چکیده
- در این پایان نامه به بررسی " رابطه الگوهای مصرف و رفاه ذهنی در بین ساکنین بالای 15 سال شهر تهران" پرداخته شده است. سوال اساسی پژوهش این است که الگوهای مصرف چه رابطه ای با میزان رفاه ذهنی جامعه آماری تحقیق دارند؟ به تعبیری آیا با تفاوت در الگوهای مصرف، رفاه ذهنی هم تغییر می کند؟ برای بررسی این پرسش ها از نوشته های مرتبط با رفاه ذهنی و الگوهای مصرف و پژوهش تجربی استفاده شده است. از متغیرهای شادکامی، تامین، استحقاق، ترجیحات ارزشی، رهایی،مقایسه نسبی و نیاز برای سنجش رفاه ذهنی و از متغیرهای مدیریت بدن، مصرف کالاهای فرهنگی و اوقات فراغت برای سنجش و طبقه بندی الگوهای مصرف( سنتی،ترکیبی و مدرن) استفاده شده است. به لحاظ مفهومی از روش مطالع? اسنادی و از حیث تجربی برای بررسی متغیرها و چگونگی توزیع آنها در جامعه از روش پیمایشی استفاده کرده¬ایم. از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها، با نمونه آماری به حجم 384 نفر(که برای دقت بالاتر 400 نفر مد نظر قرار گرفته است) سود جسته ایم. از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در بین ساکنین بالای 15 سال شهر تهران استفاده و برای توصیف و تحلیل داده ها نیز از آماره های توزیع فراوانی مد، میانه و آزمون های دی سامرز،گاما، کای اسکوئر، همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون که در نرم افزار spss تعبیه شده اند استفاده شده است.یافته های تحقیق نشان می دهد که بین الگوهای مصرف سنتی، مدرن و ترکیبی که با شاخص های اوقات فراغت،مدیریت بدن و مصرف کالاهای فرهنگی مورد سنجش قرار گرفته اند با رفاه ذهنی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنا که، هر چقدر الگوی مصرف افراد از مصرف سنتی به سمت مدرن تغییر کند رفاه ذهنی آنها نیز دچار تغییر و نوسان می شود. اما بین رفاه ذهنی با متغیرهای زمینه ای( سن،جنس و تاهل) به غیر از پایگاه اجتماعی- اقتصادی، تفاوت معناداری وجود ندارد. یعنی هر گونه تغییر در سن،جنس و تأهل منجر به تغییر در رفاه ذهنی نمی شود. اما از بین متغیر های زمینه ای تنها متغیر پایگاه اجتماعی-اقتصادی با رفاه ذهنی تفاوت معناداری دارد، این بدین معناست که تغییر در پایگاه اجتماعی- اقتصادی افراد می تواند منجر به تغییر در میزان رفاه ذهنی افراد شود. واژگان کلیدی: رفاه اجتماعی، رفاه ذهنی، الگوهای مصرف، الگوی مصرف سنتی، الگوی مصرف ترکیبی، الگوی مصرف مدرن.
- Abstract
- This thesis explores the " relationship between consumption patterns and mental well-being among people aged 15 years and over in Tehran " is discussed.This fundamental question is whether consumption patterns are directly related to the level of the statistical community mental wellbeing ?In other words, whether the differences in consumption patterns , altered mental well-being ? To examine these questions from the writings associated with mental well-being and consumption patterns and empirical research is used. Happiness variables , supply, merit , value , freedom , and the need to assess the relative comparison of subjective well-being and management body of variables , consumption of cultural goods and leisure for the assessment and classification of consumption patterns (traditional , modern, combined ) is used. Conceptually and in terms of the Attribution experimental study to investigate the variables and their distribution in the population of the survey method used. Questionnaire to collect data , the sample size of 384 ( 400 is considered to be more accurate ) have benefited .The multi-stage cluster random sampling method among people over 15 years of use in Tehran and data analysis and statistics to describe the frequency of the mode , median , and D. Summers tests , gamma , chi-square , Spearman's correlation and analysis of regression have been used in the embedded software spss . The findings suggest that the consumption patterns of traditional , modern, combined with leisure index , body management and consumption of cultural goods have been measured with subjective well-being, there are significant differences . This means that no matter how modern the traditional consumption pattern of people move their subjective well-being increases. But the mental well-being variables ( age, sex and marital status ) rather than a socio-economic database , there is ب no significant difference . This means that any changes in the age, sex and marital status does not lead to a change in subjective well-being . But the only variable between the underlying socio-economic base with significant differences in subjective well-being , this means that changes in socio individuals can lead to changes in the level of subjective well-being of people. Key words : social welfare, mental well-being , consumption patterns , traditional consumption patterns , combination consumption patterns, modern consumption patterns .