عنوان پایان‌نامه

آموزش واژگان زبان دوم به کودکان فارسی زبان از طریق ایجاد ارتباط معنایی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آموزش واژگان زبان دوم به کودکان فارسی زبان از طریق ایجاد ارتباط معنایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39714;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 232;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1251
    تاریخ دفاع
    ۱۱ دی ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    حمیده معرفت

    این پایان نامه به بررسی تاثیر آموزش لغات زبان دوم از طریق ایجاد ارتباط معنایی بر فراگیری می‌پردازد.در این بررسی محقق از عکس برای تدریس لغات استفاده کرده است. واژگانی که برای تدریس انتخاب شدند به دو دسته تقسیم شده و به دو روش به دو گروه از کودکان دختر و پسر تدریس شد . تصویر تعدادی از این لغات جدید به همراه عکسی که از همان حوزه معنایی انتخاب شده بود تدریس شدند و تعدادی از آنها به همراه عکسی غیر مرتبط با آنها. سپس از هر دو گروه امتحان گرفته شد. در این امتحان نیز عکسهای لغات مورد نظر همراه با عکس های مرتبط و غیر مرتبط ارائه شدند و زمان پاسخگویی اندازه گیری شد. تعداد جوابهای درست نیز ثبت گردید. نتایج نشان داد که آموزش لغات در محیط معنایی مرتبط یک عامل بازدارنده در یادگیری میباشد .اما امتحان گرفتن لغات در محیط مرتبط و یا غیرمرتبط تاثیری ایجاد نمی کند. بعلاوه، جنسیت افراد نیز تاثیری بر نتایج حاصل از این تحقیق نداشته است. این بررسی نتایج حاصل از تحقیق توسط لاهیج?هیکاپ، اکربوم و بلوم (2003) که در آن فراگیری لغت از طریق ارائه عکس ها در محیط معنایی مرتبط آسان تر از فراگیری آنها در محیط غیر مرتبط می باشد، را رد کرد. در مقابل بررسی آلاریو، کارامازا و کاستا (2005) که در آن یادگیری لغات در محیط معنایی مرتبط یک عامل بازدارنده است مورد تایید قرار گرفت.
    Abstract
    This study undertakes to examine the effect of semantic priming on L2 vocabulary learning in the case of Iranian Persian speaking children. The question addressed was whether there is a difference between the speed to respond to words preceded by semantically related stimuli and words preceded by semantically unrelated stimuli in teaching and testing. Besides the speed, the rate of accuracy to respond to words preceded by semantically related stimuli and words preceded by semantically unrelated ones in teaching and testing was also investigated. The results showed that teaching words with semantically related stimuli is inhibitory but in the case of testing, there was no significant difference between the two conditions.This study rejects the results obtained by La Heij, Heikoop, Akerboom and Bloem (2003) that showed semantically related context facilitates picture-naming task in comparison to semantically unrelated context. On the other hand, this study confirms the results obtained by Glaser and Glaser (1989, as cited in Laheij, Heikoop, Akerboom & Bloem2003) that shows naming picture task is facilitated in semantically unrelated context rather than naming picture in semantically related context. According to this study, distracters from the same category of target picture cause interference and distracters from a category different from the target picture cause semantic facilitation