عنوان پایان‌نامه

مطالعه ی عوامل موثر بر عملکرد شغلی گویندگان خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه ی عوامل موثر بر عملکرد شغلی گویندگان خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65427
    تاریخ دفاع
    ۰۵ مرداد ۱۳۹۳

    در عصری به سر می بریم که قدرت کشورها نه با توان و تعداد ادوات و نیروی نظامی، بلکه به میزان بهره گیریشان از شیوه های جدید خبررسانی وخبرگیری سنجیده میشود. عصری که در آن هر یک از وسایل ارتباط جمعی برای جلب مشتری سعی می کنند تا مخاطبان خود را هرچه بیشتر اقناع سازند. امروزه شرایطی در جهان به وجود آمده که از رهگذر جامعه اطلاعاتی و جهانی شدن، قدرت گزینشگری مخاطب افزایش یافته است، لذا جلب و اقناع مخاطب در این شرایط رقابتی، بسیار دشوار و حائز اهمیت است. از سوی دیگر هر رسانه به مثابه یک سازمان تلقی می شود که عملکرد کارکنان در آن تاثیر مستقیمی بر هدف نهایی سازمان یعنی جذب و اقناع مخاطب دارد. دسته ای از این کارکنان که نقش تعیین کننده ای در اقناع مخاطبان دارند گویندگان خبر هستند. لذا توجه به عملکرد شغلی این گروه که مستقیما با مخاطب در ارتباط اند، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از این رو، هدف از این پژوهش، پاسخ دادن به این سوال است که چه عواملی بر عملکرد شغلی گویندگان خبر تلویزیون موثر هستند؟ جهت پاسخ دادن به این سوال و طراحی الگوی مدل عوامل موثر، از رویکرد کیفی و با طرح شیوه ی اکتشافی گراندد تئوری استفاده شده است. اطلاعات و داده های لازم از 12 نفر در جریان روش پژوهشی مصاحبه جمع آوری شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش که در قالب مدل ارائه شده است نشان می دهد که عوامل محتوایی-رفتاری، ساختاری، زمینه ای و آمیخته ترفیع و اطلاع رسانی، بر عملکرد گویندگان خبر موثر هستند. در این مدل، پنج ارزش محوری که تبیین کننده مفهوم عملکرد گویندگی خبر و ویژگی های یک گوینده خبر در حوزه سیما بوده، شامل مبانی دینی-اعتقادی؛ مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی؛ بهره وری سازمانی؛ یادگیری و بهبود مستمر و الگوسازی می باشد. همچنین ویژگی های ظاهری و امنیت شغلی به عنوان مهمترین زیرساخت های گویندگی شناسایی شدند. معیار (مدیریت مشارکتی) نیز به عنوان متغیری مستقل، موتور محرک تحقق عملکرد بهینه گویندگان خبر و تاثیرگذار بر امنیت شغلی و اجرای موفقیت آمیز خبر است.
    Abstract
    We are living in an age that countries’ powers are measured by the degree of their utilization of new approaches in news announcing and gathering, not by their ability and number of military tools and forces. In such an age in which each of mess media tries to persuade its audiences as much as possible to attract audiences, while today there is such a condition in the world that selection power of audience has been increased through Information Society and Globalization, thus attracting and persuading the audience in such a competitive conditions very hard and of course important. On the other hand, each media is considered as an organization that its staffs’ performance has a direct effect on the final objective of the organization that is attraction and persuasion of audiences. A group of these staff, who has a determinative role in persuasion of audiences, is news announcers, thus considering job performance of this group, who has a direct relationship with the audience, is very important. Therefore, the aim of this research is replying to this question that what factors are effective on job performance of TV news announcers? In order to answer this question and designing the pattern of the model of effective factors, qualitative approach and designing heuristic methods of Grounded Theory have been used. The required information and data were gathered from 12 subjects through research method of interview, and were analyzed by using qualitative content analysis and MAXQDA software. The results of this research, which are offered in the form of a model, show that content-behavioral, structural, and contextual and promotion mix and informing factors are effective on performance of news announcers. In this model, 5 central values, which were explaining the concept of performance of news announcing and characteristics of a news announcer in media, include religious- beliefs foundations; social- behavioral responsibilities; organizational efficiency; learning and cont