عنوان پایان‌نامه

تعیین عوامل موثر در تخمین زمان و هزینه واقعی پروژه های زیرساخت با استفاده از تحلیل ریسک و ارزیابی قابلیت کاربرد مدل های ارائه شده در شرایط کشور ایران




    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1966;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65465
    تاریخ دفاع
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    یعقوب قلی پور

    مبحث تاخیرات و افزایش هزینه¬ها در صنعت ساخت موضوعی است که از دیرباز در این حوزه گریبان¬گیر پروژه¬ها بوده است و تاکنون کمتر گزارش شده ¬است که پروژه¬ای بدون تاخیر و یا سرریز هزینه¬ها به بهره¬برداری برسد. علت ایجاد این اثرات منفی عدم¬قطعیت¬هایی است که در مرحله برنامه-ریزی پروژه نادیده گرفته می¬شود و برای مقابله با آن¬ها و یا در نظر¬گرفتن اثر آن¬ها بر اهداف پروژه تمهیدات مناسب اندیشیده نمی¬شود. به هر میزان که در مرحله برنامه¬ریزی این عدم¬قطعیت¬ها کامل¬تر در¬نظر گرفته ¬شوند، به همان میزان احتمال موفقیت اهداف پروژه بیشتر است. در این پژوهش هدف شناسایی هرچه بیشتر و دقیق¬تر ریسک¬هایی است که اهداف زمانی و هزینه¬ای پروژه را تهدید می¬کنند و تلاش شده ¬است با مطالعه مدل¬های پیش¬بینی زمان و هزینه در دنیا میزان در¬نظر گرفتن ریسک¬ها در این مدل¬ها مورد ارزیابی قرارگیرد. بدین منظور از نظرات خبرگان و متخصصان با سابقه کاری بالا در مراحل مختلف این کار تحقیقاتی با استفاده از ابزارهایی مانند پرسشنامه اینترنتی و روش خرد ¬جمعی با بهره گیری از اصول اساسی روش دلفی بهره برده شده است و تحلیلهای آماری بر روی نظرات ایشان انجام گرفته شده است. یافته¬های این پژوهش یک لیست جامع از ریسک¬های معمول و شایع در پروژه¬های صنعت زیرساخت کشورمان است که پس از استخراج ریسک¬های مهم، پارامتر¬های مناسب جهت در¬بر¬گرفتن آن¬ها به منظور استفاده در مدل¬های پیشرفته پیش¬بینی زمان و هزینه واقعی پروژه¬های زیرساخت پیشنهاد گردیده است. نتایج پژوهش بیانگر این موضوع است که هیچ کدام از مدل¬های ارائه¬شده در¬برگیرنده اثرات تمامی ریسک¬های با درجه اهمیت زیاد نیستند و نیاز به ارائه مدل¬های واقع¬بینانه¬تر و کامل¬تر وجود دارد.
    Abstract
    Delay and cost overrun are phenomena from which most of construction and infrastructure projects are suffering since long times ago. It is hardly reported that a project has been accomplished on the time and within the budget as it was planned. The underlying cause of occurrence of these negative phenomena are uncertainties called risks that are underestimated in the planning phase of construction projects and ignored to devise an appropriate approach to face and respond to them. The more we take these risks into consideration, the more our projects have chance of being successful. In this thesis, the goal is to identify the risks threatening the time and cost objectives of the infrastructure projects as much as possible and more accurate than the previous relevant researches. In order to achieve this objective, opinions of domain experts and specialists with high experience and knowledge have been exploited and collected through internet-based questionnaire and consensus-based method of Delphi in various phases of this research and then further statistical analyses have been implemented on them. Assessment of coverage of these risks in the models of predicting time and cost performance of projects in the previous researches is the complementary goal of this thesis. The results showed that none of the previous models have considered all of important risks occurring in projects and it necessitate the need for more accurate and realistic models.