بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر بازارگرایی و توسعه محصول جدید در بانک های تجاری کشور
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64080
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- سجاد یزدانی احمدآبادی
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- چکیده نگاهی به روند صنعت بانکداری ایران نشان میدهد که این صنعت در کمتر از یک دهه گذشته از یک صنعت انحصاری در حال تبدیل شدن به یک صنعت شدیدا رقابتی است. در پژوهش حاضر با فرض وجود رابطه میان استراتژی های رقابتی، بازارگرایی و توسعه محصول جدید، به بررسی رابطه این متغیرها در بانکهای تجاری کشور پرداخته شده است. بدین منظور جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق، داده های مورد نظر با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونه ای 257 تایی که شامل مدیران و کارشناسان ادارات مرکزی 15 بانک تجاری کشور بوده است، گردآوری شده و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ضمن اینکه جهت تحلیل داده ها و بررسی روابط میان متغیرهای گوناگون تحقیق نیز از نرم افزارهای آماری spss 19 و pls استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش از چارچوب مفهومی کلی و فرضیات آن پشتیبانی می کند. یافته ها نشان میدهد که فعالیت توسعه محصول جدید بانکها از استراتژی های رقابتی آنها هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق متغیر بازارگرایی تاثیر می پذیرد. بر اساس یافته های پزوهش، در بانکهای تجاری کشور، استراتژی تمایز نسبت به دو استراتژی رهبری هزینه و تمرکز بیشترین تاثیر را در فعالیت توسعه محصول جدید دارد.همچنین بانکهایی که استراتژی تمرکز را در پیش گرفته اند بسیار کمتر از بانکهای دیگر به فعالیت محصول جدید مشغولند. ضمن آنکه نتایج آشکار ساخت که به دلیل گستردگی در بازار صنعت بانکداری، علیرغم نگاه به استراتژی رقابتی به عنوان یک متغیر طبقه ای در ادبیات استراتژی، بانکها به صورت همزمان از ترکیبی از استراتژی های رقابتی استفاده می نمایند.
- Abstract
- Abstract According to the Central Bank statistics, the establishment of new banks and financial institutions in recent years has increased tremendously. This means that banking market is becoming more competitive than ever and it is harder for the banks to attract and retain customers. Obviously, those banks and institutions which give serious attention to competition strategies, market orientation, and new product development will be more successful. Thus, in the present study, assuming that there are relationships between competition strategies, market orientation and new product development, the relationships of these variables with each other have been examined in the Iran's commercial banks. For this purpose, in order to answer the research questions, relevant data have been collected using questionnaire and through a sample consisting of 257 managers and experts of headquarters in 15 commercial banks, which have been the basis for the aim of analysis. In addition, data analysis and evaluation of the relationships between different variables have been done via statistical softwares, namely SPSS 19 and PLS. The results of this research provide general support for the conceptual framework and the hypotheses. Results indicate that the new product development activities of the banks are affected by their competition strategies, either directly or indirectly, through market orientation variable. Based on the findings of this research, in the Iran's commercial banks, differentiation strategy has the greatest impact on new product development activities compared to the cost leadership strategy and focus strategy. Furthermore, those banks which have adopted focus strategy have much less new product activities than other banks. Moreover, the results reveal that due to the extent of the market in the banking industry, despite the attitude towards the competition strategy as a categorical variable in the strategy literature, the banks use a combination of competition strategies simultaneously. Keywords: Strategy, Market orientation, New Product Development, Commercial Banks.