عنوان پایاننامه
بررسی رابطه ابعاد شخصیت و سبکهای مقابله با استرس
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36399;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1274ع;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 375
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۸۶
- دانشجو
- عاطفه کریم زاده
- استاد راهنما
- محمدعلی بشارت
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد شخصیت شامل نوروزگرایی، برونگرایی، تجربه¬پذیری، همسازی و وظیفه شناسی با سبکهای مقابله با استرس در قالب سه سبک مقابله مسأله مدار، هیجان مدار مثبت و هیجان مدار منفی بود. سیصد دانشجوی دانشگاه ملایر (150 دختر و0 15 پسر) با تکمیل مقیاس شخصیتی NEO-FFI و مقیاس سبکهای مقابله تهران در این پژوهش شرکت کردند. جهت بررسی داده¬های پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نوروزگرایی در دختران با سبک مقابله هیجان مدار مثبت رابطه منفی و با سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه مثبت وجود داشت. همچنین بین نوروزگرایی در پسران با سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه مثبت وجود داشت. بین برونگرایی هم در دختران و هم در پسران با سبک مقابله مساله مدار و هیجان مدار مثبت رابطه مثبت وجود داشت. بین تجربه¬پذیری در دختران با سبک مقابله مساله مدار رابطه مثبت وجود داشت. همچنین بین تجربه¬پذیری در پسران با هیچ یک از سبک¬های مقابله با استرس رابطه وجود نداشت. بین همسازی در دختران با سبک مقابله مساله مدار و هیجان مدار مثبت رابطه مثبت و با سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه منفی وجود داشت. همچنین بین همسازی در پسران با سبک مقابله مساله مدار رابطه مثبت و با سبک هیجان مدار منفی رابطه منفی وجود داشت. بین وظیفه¬شناسی هم در دختران و هم در پسران با سبک مقابله مساله مدار رابطه مثبت و با سبک مقابله هیجان مدار منفی رابطه منفی وجود داشت. بر اساس این پژوهش می¬توان نتیجه گرفت راهبردهای مقابله¬ای تحت تاثیر ابعاد شخصیت قرار می¬گیرند.
- Abstract
- The aim of this study was to examine the relationship between personality dimensions and coping styles with stress in a sample of Malayer University students. An extensive analysis was performed to assess the kind of association exist among five personality factors personality (neuroticism, extraversion, openness, agreeableness and conscientiousness) and three coping strategies (problem-focused, positive emotional-focused and negative emotional-focused). Three hundred students (150 girls, 150 boys) were included in this study. All participants were asked to complete the NEO-FFI personality inventory and the Tehran Coping Styles Scale (TCSS). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, analysis of variance, Pearson's correlation coefficients and regression analysis. The results revealed that personality dimensions were associated with coping strategies. Neuroticism was negatively correlated with positive emotional-focused coping style and was positively correlated with negative emotional-focused coping style in female students, while it was positively correlated with negative emotional-focused coping styles in male students. Extraversion was positively correlated with problem-focused and positive emotional-focused coping style in both male and female students. Openness was positively correlated with problem-focused coping styles in female students, while there was no significant relationship between openness and three strategies of coping with stress in male students. Agreeableness was positively correlated with problem-focused and positive emotional-focused coping styles and negatively correlated with negative emotional-focused coping style, while it was positively correlated with problem- focused coping style and negatively correlated with negative emotional-focused coping style in female students. Conscientiousness were positively correlated with problem-focused coping style and negatively correlated with negative emotional-focused coping style in both male and female students.