عنوان پایان‌نامه

سنجش ناب در حوزه بهداشت و درمان و ارائه اقدامات بهبود



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنجش ناب در حوزه بهداشت و درمان و ارائه اقدامات بهبود" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA- مدیریت عملیات
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3593;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80912;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3593;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80912
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    رویکرد تولید انبوه که چند دهه گذشته روش بهره‌ور تولید شناخته می‌شد و بیش از یک قرن بر ذهن طراحان و مدیران صنعت سایه افکنده بود، در فضای رقابتی امروز اعتبار خود را از دست داده و ناکارآمد جلوه می‌کند، حتی دیدگاه‌های نوین امروزی نیز به سرعت در حال تغییر یا تکامل هستند. الگوی تفکری تولید ناب یکی از دیدگاه‌های نوین تولیدی است که پس از تولید انبوه مطرح شد و به دنبال آن است که تا با حذف کلیه اتلاف‌های موجود در محیط کار (توفقات، ضایعات، موجودی‌ها و...) که بر قیمت تمام شده تأثیر دارند، فرآیندی هموار و عاری از اتلاف را جایگزین فرآیندهای تولیدی عصر کیفیت نماید. ایده سازمان ناب تنها به سازمان‌های تولیدی و محصول محور محدود نمی‌شود و چه بسا امروزه، استفاده از الگو و تفکر ناب در سازمان‌های خدماتی مهمتر می‌باشد. با توجه به اهمیت بخش بهداشت و درمان در ارائه خدمات به بهداشت جامعه، بالا بون میزان اتلافات در این حوزه، هزینه‌های بالای درمان و نیز نارضایتی بیماران، به کار گرفتن الگو تفکر ناب در این حوزه الزامی به نظر می‌رسد. ارائه یک چارچوب ارزیابی سازمان ناب، جهت ارزیابی سازمان‌های خدمات درمانی و ارائه راهکار برای حرکت به سمت ناب شدن بیمارستان مورد ارزیابی از اهداف پژوهش حاضر است. به این منظور از مدل شینگو به عنوان مدل پیشنهادی جهت ارزیابی در قالب ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تأیید شد، از ضرائب همبستگی برای تعیین روابط بین اجزا و مؤلفه‌های استفاده شده در پرسشنامه استفاده شد. از آنتروپی شانون با نظر 10 نفر از خبرگان، جهت تعیین وزن اجزا و مؤلفه‌های پرسشنامه برای صنعت مورد مطالعه بهره گرفته شد. پرسشنامه حاضر شامل 16 مؤلفه، در سه بعد توانمندسازها، فرآیندهای کسب و کار و نتایج کسب و کار می‌باشد. بر اساس این مدل وضعیت موجود بیمارستان ارزیابی شد و با توجه به نتایج بدست آمده، اقدامات مورد نیاز برای حرکت به سمت بیمارستان ناب ارائه گردید.
    Abstract
    The mass production approach that known over the last few decades as a productive method of production, has lost credibility in today's competitive environment, and even today's modern insights are changing or evolving quickly. Lean production approach is one of the newest production sights, it was mentioned after mass production and seeks to eliminate all waste at workplace (stops, waste, inventory, etc.) that Which have effect on the production price and a flat and waste-free process replaces the processes of the quality era. The idea of lean management is not confined just to manufacturing organizations, and today it is more important to use lean approach in service organizations. Considering the importance of the health sector in providing health services to community, the high level of waste in this area, the high cost of treatment and patient dissatisfaction, ussing the lean model in this area is necessary. Providing a lean enterprise evaluation framework to evaluate health care organizations and presenting solutions to moving to the lean approach in our case study hospital is objective of the present study. For this purpose, the Shingo model was used as an evaluation model by questionnaire. Validity and reliability of the questionnaire were verified and confirmed. Correlation coefficients were used to determine the relationships between the questionnaire components. Shannon's entropy according to 10 experts was used to determine the weight of questionnaire components in case study industry. The present questionnaire consists of 16 components, in three dimensions of enablers, business processes and business results. Based on this model, the status quo of the hospital was evaluated and according to the results, corrective actions were needed to move toward a lean organization were presented. Keywords: Lean enterprise, Lean healthcare, Enablers, Bbusiness processes, Business results