بررسی فرایند اعتماد سازی در تجارت خارجی شرکت های ایرانی در شرایط تحریم سیستم های بانکی (به منظور کاهش ریسک در قراردادهای نقدی)
- رشته تحصیلی
- MBA- مدیریت عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3103;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71448
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محسن شاه علی
- استاد راهنما
- محسن صادق عمل نیک
- چکیده
- امروزه با توجه به مشکلات سیاسی و بین المللی کشور، تجارت خارجی برای شرکت های ایرانی دارای ریسک بسیار بالایی می باشد. از سال 1389 که تحریم های پولی و بانکی علیه ایران به شدت افزایش یافت، شیوه تجارت خارجی برای شرکت های ایرانی به جای قراردادهای اسناد اعتباری مدت دار به سمت معاملات نقدی سوق پیدا کرده است. اما در این نوع قراردادهای نقدی که نقش واسطه ای بانک ها کمرنگ میشود،چگونه می توان به طرف مقابل اعتماد کرد؟ در این شرایط فرایند اعتماد سازی در روابط تجاری نمود بیشتری پیدا میکند. این تحقیق با اقتباس از منابع معتبر، به بررسی کیفی ابعاد اعتماد و چگونگی فرایند اعتماد سازی در روابط خریدار – فروشنده میپردازد. دامنه تحقیق به منظور بررسی کیفی موضوع و البته احساس نیاز محقق، به صنعت لوازم خانگی کشور محدود شده است. در پایان این تحقیق ،تاثیر مثبت اعتماد بین دو فرد تماس گیرنده در دو سازمان برروی اتکاء این دو سازمان به یکدیگر اثبات خواهد شد. و همینطور کاربرد ابعاد تئوری اعتماد بین فردی برای دو سازمان بررسی میشود.به منظور بررسی کیفی موضوع با بیست شرکت در صنعت لوازم خانگی که با چالش قراردادهای نقدی روبرو هستند مصاحبه شد. و داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار NVivo 8.0 کد گذاری شده و مورد تحلیل قرار گرفت. تنایج بدست آمده نشان داد، ابعاد اعتماد بین قردی شامل صداقت، ثبات و شایستگی موجب اعتماد بین دو سازمان خریدار و فروشنده می شود و همینطور فرایند اعتماد سازی در روابط تجاری شامل سه مزحله ی اعتماد مبتنی بر بازدارندگی، اعتماد مبتنی بر آگاهی و اعتماد بر پایه شناسایی شناخته شد. کلمات کلیدی: اعتماد، تجارت خارجی، تحریم، قرارداد نقدی
- Abstract
- Today with attention to international and political challenges faced by the country, foreign trade has a great deal of risk for Iranian companies. Since 2010 that monetary and banking sanctions against Iran have dramatically increased, the way of foreign trade for Iranian companies has changed from Letter of Credit contracts to Telegraphic Transfer (TT) transactions. In these transactions, however, that intermediary role of banks has been weakened, how can trust to other party? In these circumstances, trust making process in commercial relations becomes more prominent. This qualitative study, using reliable references, investigates the aspects of trust and trust making process in relationship between seller – buyer. Scope of this research is limited to Iranian household appliances industry in order for qualitative analysis and the need perceived by researcher. At the end, positive impact of trust between two contact persons in two organizations on reliance of these organizations upon each other is proved. Moreover, applying aspects of interpersonal trust theory for two organization is analyzed. For considering qualitative analysis, 20 companies in household appliances industry which face to Telegraphic contracts were interviewed and collected data coded and analyzed by NVivo 8.0 software. The results indicated that aspects of interpersonal trust including truthfulness, stability and merit would lead to trust among both seller and buyer organizations, moreover, trust making process in commercial relations was identified with three stages, including, deterrence-based trust, knowledge-based trust and identification-based trust. Keywords: Trust, Foreign trade, Sanction, Telegraphic transfer