عنوان پایان‌نامه

مدلسازی خطاهای انسانی عابرین و رانندگان در جهت بکارگیری چراغ هوشمند و کاهش تصادفات



    دانشجو در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلسازی خطاهای انسانی عابرین و رانندگان در جهت بکارگیری چراغ هوشمند و کاهش تصادفات" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2779;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65548
    تاریخ دفاع
    ۱۹ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    ناهید فروغی
    استاد راهنما
    محمدعلی آزاده

    تراکم ترافیک از نگرانی های عمده برای بسیاری از شهر ها در سراسر جهان میباشد. یکی از مسائل اصلی ناشی از آن، تصادف بوده که خطر جراحت و مرگ و میر کاربران آسیب پذیر جاده به ویژه عابرین را به همراه دارد. در میان عوامل موثر در وقوع تصادفات ترافیکی، نقش عامل انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است. رفتار عابرین و رانندگان در تقاطع پیچیده بوده که شناسایی ارتباط آنها با تصادف، تاثیر به سزایی در کنترل مناسب جریان ترافیک دارد. روش های مختلفی از جمله استفاده از چراغ راهنمایی برای کنترل ترافیک در تقاطع بکار می رود. زمانبندی یک کنترل کننده چراغ راهنمایی بر اساس شرایط ترافیکی مختلف منجر به عملکرد بهتر آن و در نتیجه کاهش تصادفات وسیله نقلیه و عابر در تقاطع می گردد. در این تحقیق تلاش شده است در ابتدا عوامل انسانی موثر در وقوع تصافات وسیله نقلیه و عابر در تقاطع شناسایی شده و سپس طراحی و اجرای یک کنترل کننده هوشمند چراغ راهنمایی بر مبنای رویکرد منطق فازی به عنوان راهکار کاهش این تصادفات پیشنهاد شود. بدین منظور، بررسی ها در تقاطعی مهم از شهر رشت به دلیل موقعیت و شرایط خاص آن انجام شد. بخش اول این تحقیق، توصیفی - تحلیلی بوده که عوامل انسانی موثر در وقوع تصادفات در تقاطع را با استفاده از پرسشنامه و روشهای آماری از قبیل آزمون t، تحلیل عاملی و رگرسیون لجستیک بررسی می کند. سپس در بخش دوم، کنترل کننده هوشمند پیشنهادی طراحی و عملکرد آن با کنترل کننده زمان ثابت موجود در تقاطع مقایسه میشود. بر اساس نتایج بدست آمده، تمامی عوامل انسانی مورد بررسی تاثیر معناداری در وقوع تصادف دارند. در این میان تخلف کاربران ترافیک از قوانین دارای تاثیر بالایی در وقوع تصادف وسیله نقلیه و عابر است. علاوه بر این، تمامی عوامل انسانی با توجه به همبستگی آنها در سه گروه مجزا طبقه بندی شده و سپس ضریب اهمیت آنها در پیش بینی وقوع تصادف محاسبه شد. نتایج بخش دوم نیز نشان می دهد که کنترل کننده فازی پیشنهادی نسبت به کننرل کننده زمان ثابت از لحاظ کاهش زمان انتظار عابرین و وسایل نقلیه و زمان هدر رفته چراغ سبز آنها عملکرد بهتری دارد. به طور کلی این نتایج می تواند باعث افزایش انگیزه افراد برای رعایت قوانین چراغ راهنمایی شده و در نتیجه میزان تصادفات تقاطع را کاهش دهد. کلمات کلیدی: تصادفات وسیله نقلیه و عابر، تقاطع، عوامل انسانی، چراغ راهنمایی، کنترل کننده هوشمند فازی.
    Abstract
    Traffic congestion is a major concern for many cities throughout the world. One of the main problems with traffic is accident that causes injury and fatality risk for vulnerable road users such as pedestrians. Among the factors influencing the occurrence of traffic accidents, the role of human factor is very important. Behavior of pedestrians and drivers is complicated at intersections. The identification their relationship to the accident has significant impact on traffic flow control.Various ways, including the use of traffic lights are applied in traffic control at intersections. Traffic light controller scheduling based on different traffic conditions leads to better performance and reduction in pedestrian - vehicle accidents at intersection. In this research, first, the effective human factors in pedestrian-vehicle accidents at intersection are recognized. Then an intelligent traffic light controller based on fuzzy logic approach is suggested to reduce the accidents. For this purpose, an intersection of Rasht city due to its specific situations and conditions is investigated. The first part of this research is descriptive-analytical that analyzes effective human factors in intersection accidents with using questionnaire and statistical methods such as T-test, Factor analysis and Logistic regression. Then in second part, the proposed intelligent controller is designed and its performance is compared with the available fixed time controller in case study. Based on results, all human factors have significant effects on the occurrence of accidents. Among these, traffic user’s violation of laws has high impact in pedestrian-vehicle accident. Moreover, all human factors are classified in three separate groups according to their correlation and then their importance coefficient in predicting the occurrence of the accident was calculated. Also, results of second part shows that proposed fuzzy controller has better performance compared with fixed time controller in terms of reducing waiting time for pedestrians and vehicles and wasted time of green light for them. Generally, these results can increase the motivation for people to follow the laws of traffic lights and thus reduce intersection accidents. Key words: pedestrian - vehicle accidents, intersection, human factors, traffic light, intelligent fuzzy controller.