عنوان پایاننامه
ارایه یک ساختار جدید برای تحلیل اثرات کسب و کار در سازمان های تولیدی (به همراه یک مطالعه موردی در یک شرکت تولید کننده قطعات خودرو)
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2817;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65736
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حجت رضایی صوفی
- استاد راهنما
- سید علی ترابی
- چکیده
- با گسترش فضای رقابتی در بازارهای جهانی و لزوم تداوم کسب و کار سازمانها برای بقا در این فضای رقابتی، اهمیت داشتن برنامههای مناسب برای مقابله با بحران بر سازمانهای بزرگ جهان آشکار شد. از این رو رویکردهای مختلفی برای مقابله با بحران در حوزه تحقیقاتی توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفت. تجربههای سازمانها از این رویکردها نشان داد که هرکدام دارای مشکلاتی بوده و در برخی از موارد کارایی لازم را نداشتند؛ بنابراین تلاشها برای ایجاد یک ساختار جدید و کارا برای مقابله با بحران آغاز شد. سیستم مدیریت تداوم کسب و کار مفهوم نسبتاً جدیدی است که با توجه به کارایی بالای آن در مقابله با انواع بحرانها مورد توجه سازمانهای بزرگ جهان قرار گرفته است. با توجه به تازگی این مفهوم بدیهی است که شکافهایی در قسمتهای مختلف آن وجود دارد. تحلیل اثرات کسب و کار به عنوان قلب فرایند مدیریت تداوم کسب و کار بدنبال تعیین محصولات/خدمات کلیدی سازمان و تحلیل اثرات عدم ارائه این محصولات/خدمات کلیدی است. از سوی دیگر نکته مهم در مدیریت تداوم کسب و کار این است که سازمان برای تداوم در ارائه این محصولات/خدمات برنامه مناسبی داشته باشد. این پژوهش سعی دارد تا برای نخستین بار یک رویکرد دقیق در تعیین محصولات/خدمات کلیدی سازمان ارائه کرده و روشی برای تعیین دقیق پارامترهای تحلیل اثرات کسب و کار ارائه دهد. از این رو تلاش شده است که با شناسایی شاخصهای مختلف مرتبط با موضوع، محصولات/خدمات سازمان با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره رتبهبندی شده و کلیدیترین آنها انتخاب شود. در ادامه با توجه به اهمیت تداوم انجام فعالیتهای لازم در تولید هر محصول/خدمت کلیدی رویکردی برای شناسایی دقیق این فعالیتها ارائه شده است. سپس با توسعه یک الگوریتم جدید بر اساس سطح ریسکپذیری سازمان، دو شاخص حداقل سطح اهداف تداوم کسب و کار و حداکثر زمان قابل تحمل برای اختلال برای محصولات/خدمات سازمان و فعالیتهای لازم برای ارائه این محصولات/خدمات تعیین شده است. از سوی دیگر در بخش تعیین برنامه مناسب تداوم کسب و کار، با انجام فرایند ارزیابی ریسک یک مدل ریاضی برای تعیین برنامه مناسب تداوم کسب و کار سازمان از میان سه راهبرد سرد، گرم و داغ که در ادبیات موضوع مورد اشاره قرار گرفتهاند، با هدف بیشینه کردن قابلیت برگشتپذیری سازمان در عین کمینه کردن هزینههای مختلف سازمان ارائه شده است. به منظور افزایش دقت محاسبات انجام شده، سعی شده است که در هر مرحله از کاراترین روشها استفاده شده و برای مقابله با ریسکهای ناشی از نوسانات در پارامترهای مختلف مسئله، پارامترهای حیاتی مسئله به صورت فازی در نظر گرفته شوند. در پایان، به منظور اعتبارسنجی ساختار پیشنهادی این پژوهش و روشهای حل پیشنهادی، ساختار توسعه داده شده عیناً در یک سازمان تولید کننده قطعات داخلی خودرو پیادهسازی شده و نتایج مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که سطح ریسکپذیری سازمان بیشترین تأثیر را در راهبرد انتخابی دارد و هرچه سازمان سطح ریسکپذیری کمتری را برای اهداف خود در نظر بگیرد، راهبرد انتخابی گرمتر خواهد بود. واژههای کلیدی: مدیریت تداوم کسب و کار، تحلیل اثرات کسب و کار، ارزیابی ریسک، برنامه تداوم کسب و کار، قابلیت برگشتپذیری، روشهای تصمیمگیری چندمعیاره، برنامهریزی خطی عدد صحیح، برنامهریزی امکانی.
- Abstract
- Today, the competitive markets have persuaded organizations, to have adequate plans to deal with the crisis. Hence, several approaches have been developed to deal with the crisis. However, these approaches could not meet the manager’s expectations; so the organizations find that a new efficient structure is needed to tackle the crisis. Business continuity management is relatively new concepts which due to its performance in dealing with a variety of crisis, absorb lots of attentions by top managers of organizations. Business impact analysis as the core of business continuity management intend to determining the key products/services and the impact of downing these products/services. Furthermore, the other important element of business continuity management is providing plans to deal with the crisis to ensure the continuity of the business key product/services and vital functions. This study aims to determine a rigorous approach to determine the key product/service and business impact analysis parameters for the first time provider. Hence, the study first though identifying various factors determine the key products/services along with the vital functions using multi-criteria decision making methods and next develop a new algorithm based on the risk appetite concept to determine the business continuity indices, i.e., the maximum tolerable period of disruption and the minimum business continuity objective. On the other hand, in the determination of business continuity plans, the risk assessment process is conducted and a mathematical model developed to determine the appropriate business continuity plans between three continuity strategies addressed in the literature review, i.e., cold, warm and hot, aimed to maximize the resilience level of organization while minimizing the costs of the plans. In order to increase the accuracy of calculations, the most effective methods used in each step and the main parameters of the study considered in fuzzy terms. Finally, A case study in an auto part manufacturer is also provided to validate the proposed framework whose results demonstrates the applicability and usefulness of the proposed approach. Keywords: Business Continuity management; Business Impact analysis; Risk assessment; Business continuity plan; Resiliency; Multi criteria decision making; Integer linear programming; Possibilistic programming