عنوان پایان‌نامه

ارائه رویکردی یکپارچه برای قیمت گذاری پویا و کنترل موجودی محصولات زوال پذیر



    دانشجو در تاریخ ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه رویکردی یکپارچه برای قیمت گذاری پویا و کنترل موجودی محصولات زوال پذیر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2805;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66630
    تاریخ دفاع
    ۰۵ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    مسعود ربانی

    در این پژوهش به دنبال ارائ رویکردی نوین، برای بهینه سازی توأم سیاست های قیمت-گذاری پویا و کنترل موجودی محصولات زوال پذیر هستیم. موجودی دریافتی از تأمین کننده با گذر زمان کیفیت خود را از دست داده و به اصطلاح دچار زوال می شود. زوال موجودی به دو شکل کیفی و کمی مدلسازی شده است که از ویژگی های برجست? این پژوهش به شمار می آید. کیفیت موجودی از لحظه ورود آن به انبار شروع به کاهش می کند. این کاهش کیفیت تا لحظ? زمانی معین، اثری بر تغییرات سطح موجودی ندارد اما از لحظه زمانی مشخصی، افت کیفیت موجب کاهش سطح موجودی خواهد شد. بنابراین زوال کیفی موجودی به صورت آنی و زوال کمی موجودی به شکل غیر آنی رخ می دهد. نرخ زوال کیفی موجودی دارای توزیع وایبول و نرخ زوال کمی دارای توزیع وایبول سه پارامتری است. نرخ هزینه نگهداری موجودی به شکل تابعی عمومی از زمان تعریف شده است که برای محصولات در معرض زوال مطابقت بیشتری با واقعیت دارد. تقاضای محصول از سوی مشتری وابسته به قیمت محصول، تغییرات قیمت، میزان تبلیغات و سطح کیفیت محصول است. توجه به وابستگی تقاضا به میزان تبلیغات از دیگر ویژگی های برجست? این مطالعه محسوب می شود. ماهیت پویای مسئله ناشی از در نظر گرفتن دو ملاحظه در ساختار مدل است که از سایر ویژگی های متمایز این پژوهش به شمار می آیند: اولاً قیمت محصول با تعریف دو عامل قیمت اولیه و متغیر تخفیف به شکل تابعی از زمان تعریف شده است. ثانیاً اثر تغییرات قیمت در طول زمان در تابع تقاضا مد نظر قرار گرفته است. برای حل مدل ارائه شده، ابتدا با استفاده از توسع? لم-های متعدد وجود پاسخ بهینه و منحصربفرد اثبات شده است. سپس با استفاده از این نتایج نظری الگوریتم حلی با رویکرد تکراری توسعه یافته است. در پایان برای نمایش اعتبار مدل پیشنهادی و کارائی روش حل توسعه یافته، نتایج عددی به همراه تحلیل حساسیت پارامترهای مهم مسئله ارائه شده است. واژه‌های کلیدی: قیمت گذاری پویا، کنترل موجودی، الگوی زوال غیرآنی، زوال کمی و کیفی، تبلیغات
    Abstract
    This study discusses optimal dynamic pricing and replenishment policies for items with simultaneous deterioration of quality and physical quantity. The quality of product starts to deteriorate over time instantaneously. This reduction of quality level does not affect the physical quantity for a while. After a specific point of time, goods start to lose their utility due to quality drops and subsequently non-instantaneous quantity deterioration starts. Since quality of inventory deteriorates over time, applying time-dependent inventory holding cost makes us able to maintain freshness of items as long as possible. In order to tackle dynamic essence of the problem, selling price is defined as a time-dependent function of the initial price and discount rate. The product is sold at the initial price value in the time period with no physical quantity deterioration; subsequently it is exponentially discounted to boost customer’s demand. Inspired by the influential impact of promotion on stimulating sales, the demand rate is linked to the frequency of advertisement in each replenishment cycle as well. In addition to price and advertisement, the demand rate is dependent on the quality of inventory and changes in price over time. These considerations have enhanced dynamic characteristic of the proposed model. The model seeks to maximize total profit of the system by determining the optimal replenishment cycle, initial price and discount rate and frequency of advertisement in each replenishment cycle. In order to characterize the optimal solution several theoretical results are derived which demonstrate existence and uniqueness of the optimal solution. Then an iterative solution algorithm is developed based on these theoretical results. Finally, in order to analyze the behavior of model and illustrate the solution procedure numerical results accompanied by sensitivity analyses of key parameters of the model are provided. Keywords: Dynamic pricing, Inventory control, Non-instantaneous deterioration, Advertisement