عنوان پایان‌نامه

ارزیابی اثربخشی جوایز کیفیت ایران بر عملکرد مالی شرکت ها



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی اثربخشی جوایز کیفیت ایران بر عملکرد مالی شرکت ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی - تولید
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76049;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76049
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    منصور مومنی

    جوایز ملی کیفیت، بالاترین تشویق ملی یا سازمانی جهت دستیابی به موفقیت در حوزه مدیریت کیفیت جامع محسوب می شوند. این جوایز هر ساله پس از انجام ارزیابی های موردنظر تنها به شایسته ترین و بهترین سازمان ها ارائه می گردد. اما سؤالی که اغلب در میان متخصصان حوزه کیفیت مطرح می شود، این است که آیا حقیقتاً شرکت های دریافت کننده جوایز عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند یا خیر. از جمله بهبودهای مورد انتظار در عملکرد دریافت کنندگان جوایز، پیشرفت های اقتصادی می باشد. به نظر می رسد ادعاهای مطرح شده در مورد اثربخشی جوایز کیفیت و اینکه آیا واقعاً منجر به عملکرد بهتر می شوند یا نه، کمتر مبتنی بر شواهد دقیق است. از این رو پژوهش حاضر سعی نموده با استفاده از معیارهای دقیق سنجش عملکرد مالی به بررسی رابطه میان جوایز کیفیت ایران و عملکرد مالی بپردازد. برای تحقق این هدف و پاسخ گویی به سوالات مطرح شده در پژوهش، از تکنیک هایی چون تحلیل همبستگی کانونی، رگرسیون لجستیک و آزمون مقایسه میانگین استفاده گردیده است. نتایج تحلیل همبستگی کانونی نشان داد که رابطه معناداری بین مجموعه عملکرد مالی و امتیاز جوایز وجود دارد. از طرف دیگر به هنگام استفاده از رگرسیون لجستیک چندجمله ای، تأثیر هیچ یک از معیارهای سنجش عملکرد مالی بر تابع پیش بینی کننده احتمال دستیابی به سطوح مختلف جایزه مورد تأیید واقع نشد. به علاوه به هنگام بررسی عملکرد شرکت های دریافت کننده جوایز و شرکت هایی که در فرایند اخذ جایزه شرکت نکرده بودند توسط آزمون مقایسه میانگین، تفاوت در عملکرد آن ها تنها به لحاظ معیارهای حاشیه سود، نسبت بدهی، نسبت بدهی جاری به کل دارایی و گردش کل دارایی مورد تأیید قرار گرفت.
    Abstract
    National quality awards are recognized as a nation or organization's highest praise for achievement in total quality management. These awards are given to the most qualified companies after doing considered assessments every year. But a question often asked among quality practitioners is whether companies that receive quality awards actually perform better than others. One of the expected improvements in award winners performance is economical developments. It seems that claims about effectiveness of quality awards and whether it leads to better performance are less evidence- based. This research has attempted to investigate the relationship between Iran national quality awards and financial performance through accurate criteria of financial performance measurement. To achieve this goal and answer to research questions we used techniques such as canonical correlation analysis, logistic regression and mean comparison test.