عنوان پایان‌نامه

زندگی اصیل و مولفه های آن از دیدگاه سورن کی یرکگارد و مارتین هایدگر



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "زندگی اصیل و مولفه های آن از دیدگاه سورن کی یرکگارد و مارتین هایدگر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2391ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76430;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2391ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76430
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳

    حیات انسان در طی دوران طویل خود حیاتی اجتماعی بوده‌است و انسان به عنوان موجودی پرسش‌گر، با زیستن در سایه‌ی اجتماع، همواره از هویت خود سوال کرده است. پس از آغاز دوران مدرن، همگام با پیشرفت تدریجی فنآوری و کمرنگ شدن نقش فعالیت مؤثر انسان در زندگی شخصی و اجتماعی، پرسش از هویت فردی، در فلسفه‌ی اگزیستانس توجه ‌ویژه‌ی خود را به وجود خاصّ انسان معطوف کرد و نزد اندیشمندانی همچون کی‌یرکگور و هایدگر، به جستجو برای اصالت و داشتن زندگی اصیل تبدیل شد. در این پژوهش که به بررسی تطبیقی آراء کی‌یرکگور و هایدگر در خصوص زندگی اصیل و مؤلّفه‌های آن می‌پردازد، در ابتدا به شرح آراء هریک در خصوص زندگی اصیل و سپس به بررسی تطبیقی و ملاحظه‌ی وجوه افتراق و اشتراک آنها در این مبحث پرداخته شده‌است. برای کی‌یرکگور زندگی اصیل انسان در گرو ایمان و اعتماد کامل به خدا و داشتن ارتباطی فردی، خالصانه و بی‌واسطه با اوست؛ برای هایدگر این زندگی نه ضرورتاً با ایمان به خدا، بلکه با آگاهی از بیهودگیِ زندگی روزمرّه، مواجهه‌ی مستقیم و فردیِ انسان با مرگ خود با توجه به زمان‌مندی و محدودیت هستی خود، و تلاش برای فراروی به سمت آن زندگی‌ای‌ بنا می‌شود که خود از پیش طرح‌افکنده است. اما با اینحال، تأثیر آراء کی‌یرکگور بر هایدگر انکارناپذیر است. این دو اندیشمند بر انتخاب آزادانه و آگاهانه‌، دلشوره، مسئولیت‌پذیری و مصمّمیت انسان تأکید ویژه‌ای داشتند. نتیجه‌ای که از این پژوهش حاصل می‌شود این است که در آراء کی‌یرکگور و هایدگر، زندگی اصیل خصیصه‌هایی در انسان می‌طلبد که برای هر فردی سازنده و تعالی‌بخش است، تلاش برای ایجاد این خصایص، قطعاً در پرتو جدّیت و تلاش دائمی انسان‌ بدست خواهد آمد و این امر خود به زندگی اجتماعی امکان ارتقاء خواهد داد. واژه‌های کلیدی : زندگی اصیل، اصالت، کی‌یرکگور، ایمان، هایدگر، مرگ‌آگاهی، انتخاب آزادانه و آگاهانه، دلشوره
    Abstract
    Human beings have always had a social life, and, as acquisitor beings, who live socially, they have always searched for their own identities. After the beginning of the modern era, along with the gradual progress of technology and declining the role of human effective activity in personal and social life, the question of personal identity, concentrated on human existence in Existential philosophy, and turned to search for authenticity and authentic life for Kierkegaard and Heidegger. This study, which is a comparative study of Kierkegaard and Heidegger's ideas about authentic life and its components, first describes each of their personal viewpoints on authentic life, and then comparatively studies their viewpoints about such life. For Kierkegaard, authentic life requires faith and trust in God, along with an individual, pure and direct relationship with him. Such a life, for Heidegger, is not necessarily established by faith in God, but by individual awareness of everydayness, direct individual confrontation with one’s own death, regarding temporality and possibilities of existence, and effort to transcending to the life that has been already projected. Yet, the influence of Kierkegaard on Heidegger's ideas is undeniable. Both philosophers had a special emphasis on free and conscious choice, anxiety, responsibility and resoluteness of human beings. The Conclusion is that for Kierkegaard and Heidegger, authentic life requires human characteristics that are formative and enlightening. These characteristics will be achieved by serious, persistent human effort, and this will result in improvement of social life.