عنوان پایاننامه
ارائه ی چارچوبی برای ارزیابی مدل های کسب و کار الکترونیکی
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64376
- تاریخ دفاع
- ۱۱ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- مژده صدیقی
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- فضای شدیداً رقابتی و ماهیت بسیار متغیر دنیای کسب¬وکار موجب شده است که سازمان¬ها به طور پیوسته برای انطباق با محیط و دور نماندن از صحن? رقابت در تکاپو باشند. سازمان¬هایی در این عرصه موفق¬اند که مدل کسب-وکاریشان پویا باشد. از آنجایی که هرگونه نوآوری و ایجاد تغییر در مدل¬های کسب¬وکار نیازمند داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت موجود می¬باشد، لذا ارزیابی پیش¬نیاز هرگونه تغییر محسوب می¬شود. هدف از این مطالعه پیشنهاد چارچوبی جهت ارزیابی مدل¬های کسب¬وکارهای الکترونیکی است که به واسط? آن کسبوکارهای الکترونیکی قادر به خودارزیابی مدل جاری خویش باشند. پیش از ایجاد چنین چارچوبی پاسخ به این سؤال ضروری است که چه ابعاد و شاخص¬هایی بیشترین میزان اهمیت را در ارزیابی مدلهای کسب¬وکار الکترونیکی دارا هستند. به منظور شناسایی شاخص¬ها، متون علمی مرتبطی که در این زمینه وجود داشتند با بهره¬گیری از روش فراترکیب انتخاب و سپس مورد بررسی قرار گرفتند. شاخص¬هایی که در این متون مطرح شده بودند با استفاده از تحلیل محتوا استخراج شدند. ابعاد اصلی مدل کسب¬وکار نیز با استفاده از ادبیات موضوع شناسایی شدند. بدین¬ترتیب چارچوب اولی? تحقیق شکل گرفت. با استفاده از روش آنتروپی شانون درج? اهمیت شاخص¬ها در ادبیات تعیین شدند. یافته¬ها نشان دادند که شاخص¬های کارایی، پایبندی و آگاهی به ترتیب با ضرایب اهمیت 087/0، 087/0 و 080/0 دارای اولویت بیشتری جهت ارزیابی مدل¬های کسب¬وکار الکترونیکی¬ می¬باشند. این چارچوب در اختیار خبرگان قرار گرفت و اصلاحات لازم جهت بومی¬سازی آن انجام پذیرفت. با استفاده از چارچوب نهایی دو کسب¬وکار الکترونیکی که در حوز? خرید گروهی فعالیت می¬کنند مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می¬دهد که به¬کارگیری چارچوب پیشنهادی تحقیق جهت ارزیابی کسب¬وکارهای الکترونیکی موجب افزایش آگاهی از وضعیت جاری و افزایش دقت در تصمیم¬گیری برای آینده خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می¬شود که کسب¬وکارها به صورت دوره¬های میان¬مدت این ارزیابی را انجام دهند.
- Abstract
- Highly competitive and variable nature of the business world has caused organizations to constantly try to adapt to their environment and not to stay away from competition scene. Organizations that have dynamic business models are successful in this scene. Since every innovation and change in business models needs sufficient information of the current situation, evaluation is considered as a prerequisite of any change. The goal of this study is to present an evaluation framework which help electronic businesses to assess their current business models. Before creating such a framework, it is necessary to answer this question that which criteria and dimensions have the most effect in electronic business models evaluation. In order to find the criteria, related scientific texts in this area were selected by conducting qualitative meta-synthesis research. Then, evaluation criteria were extracted from these texts by using content analysis. Business model dimensions were also identified using literature review. Thus, the primary framework of the research was generated. The degrees of importance of factors were determined by using Shannon entropy which is a quantitative method for data analysis. Based on the findings, efficiency, lock-in and awareness with coefficients of 0.087, 0.087 and 0.080 respectively have the highest priority for electronic business models assessment. The framework was given to the experts. Needed modifications for its localization were performed. Using this final framework, two electronic businesses working as group buying sites were analyzed. Results indicate that study’s proposed framework for electronic business model evaluation increases awareness of the current situation and also improves accuracy in decision making for the future. As a result, businesses suggested performing this assessment in mid-term periods. Keywords: Electronic business model, Evaluation, Evaluation factors, Meta-synthesis, Shannon entropy