عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای اخبار ونزوئلا در سایت شبکه Hispantv
- رشته تحصیلی
- مطالعات آمریکای لاتین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: ES30 266 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72718;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: ES30 266 1393;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72718
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- رضا بصیری
- چکیده
- خبرها مانند آینه ای جهان نما نیستند بلکه تصویر درون آنها نوعی بازنمایی از جهان بیرون است. تحقیق حاضر بر آن است تا نحوه پوشش خبری وبسایت شبکه اسپانیایی HispanTV از حوادث سیاسی ونزوئلا در بازه زمانی یک ماه پیش تا یک ماه پس از مرگ هوگو چاوز فریاس، رهبر و رئیس جمهور فقید این کشور،(5 فوریه تا 5 آوریل سال 2013) را به تصویر بکشد. این بازه زمانی بدلیل مملو بودن از مهمترین رویدادهای تاریخ ونزوئلا در دهه های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا از ظرفیتهای نظریه برجسته سازی اخبار برای کشف راههای به کار برده شده در سایت خبری HispanTV استفاده شده است و سپسس از نظریه دروازه بانی خبر جهت بررسی ملاکهای گزینش اخبار در برهه زمانی یادشده استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهند که تهیه کنندگان خبر در سایت شبکه HispanTV از عناصر و ارزشهای خبری برای برجسته سازی خبرهای خود در رابطه با کشور ونزوئلا بهره برده اند. بر طبق داده های بدست آمده از تحلیل محتوای صورت گرفته، عناصر خبری «که»، «چه» و «کجا» و همچنینی ارزشهای خبری «شهرت»، «مجاورت» و «درگیری» از بسامد بسیاری در اخباز مربوط و اوضاع ونزوئلا بر خوردار بوده اند. همچنین، با استفاده از نظریه دروازه بانی خبر مشخص می شود که ارزش خبری «شهرت» مهمترین ملاک برای گزینشگران خبر در سایت این شبکه برای پوشش اخبار کشور ونزوئلا محسوب می شود. در این پایان نامه همچنین پوشش خبری دردو دوره قبل و بعد از مرگ چاوز مورد مقایسه قرار گرفت اما تغییر بسیار معنی داری بین این بازه های زمانی دیده نشد. کلمات کلیدی: برجسته سازی، دروازه بانی، عنصر، ارزش، HispanTV، وبسایت، چاوز، خبر، ونزوئلا
- Abstract
- Las noticias en los medios de comunicaci?n no son puros reflejos de las realidades. La presente tesis tiene como objetivo estudiar la cobertura de los acontecimientos pol?ticos ocurridos en Venezuela en el sitio Web de la cadena iran? HispanTV desde un mes antes hasta un mes después de la muerte del expresidente y l?der de la revoluci?n del pa?s suramericano (5 de febrero hasta 5 de abril de 2013), debido a los importantes sucesos acaecidos durante este lapso de tiempo. Esta investigaci?n busca aprovechar las capacidades de la teor?a “Agenda-setting” o establecimiento period?stico de temas para la comprensi?n de las v?as que utiliza HispanTV a la hora de cubrir las noticias de HispanTV durante ese periodo. Adem?s, han sido aprovechados los principios de la teor?a “Gatekeeping” para descubrir los procesos relacionados con la selecci?n de las noticias en el medio iran?. Los resultados de este estudio demostraron el uso de los elementos y valores noticiosos en HispanTV para dar interés informativo a sus noticias sobre Venezuela y atraer la atenci?n de sus lectores. De acuerdo con el an?lisis del contenido de la poblaci?n estad?stica de la investigaci?n, los elementos “Quién”, “Qué” y “D?nde” han sido priorizados en las noticias sobre Venezuela, mientras que los valores como “Prominencia”, “Proximidad” y “Conflicto” han tenido una mayor frecuencia en las noticias de HispanTV sobre Venezuela. Por otra parte, partiendo de la teor?a de “Gatekeeping”, se percibe la importancia de los valores como “Prominencia” para los seleccionadores de noticias de HispanTV. Adem?s, han sido comparadas las coberturas de la p?gina Web de HispanTV sobre las noticias de Venezuela en dos periodos de tiempo antes y después del fallecimiento de Ch?vez. Este estudio no ha distinguido una significativa alteraci?n en los métodos de HispanTV en las dos etapas. Palabras claves: Agenda-setting, Gatekeeping, elemento, valor, HispanTV, sitio Web, Ch?vez, noticia, Venezuela