عنوان پایاننامه
تکبر و تواضع از دیدگاه قرآن و حدیث (معنی شناسی ،مصادیق وآسیب شناسی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی-علوم قرآن و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2327ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68014
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- ناصر بابوسته
- استاد راهنما
- منصور پهلوان محمدعلی
- چکیده
- تواضع به معنای فروتنی، ازجمله صفات یک مؤمن است. اگر مسلمانی متواضع نباشد، نمی تواند سرتعظیم در مقابل حق فرود آورد وخدایش را عبادت کند. درمقابل تواضع، تکبر قرار داردکه ریشه آن عجب وخود بزرگ بینی است که سبب می شود انسان خود را برتر از دیگران بداند. تواضع وتکبر در قرآن وکتاب های لغت مورد بررسی قرار گرفته است. واژه تواضع اگرچه در آیات قرآن نیامده ولی تعابیری از قبیل «هون، خفض جناح، قنوت، اخبات، لین، تذلل وخشوع» به این مفهوم اشاره دارد. «استکبار، عتو، اختیال، فخور،تصعیرالخد،مرح،علو،طغی وبطر» ازمعانی کبر درآیات قرآن هستند. بابررسی آیات قرآن وروایات می توان دریافت که تواضع وتکبر دارای مصادیق وانواعی است، مصداق بارزمتکبر، ابلیس است،¬محمد(ص) وامیرمؤمنان علی(ع) نمونه های والای انسان های متواضع هستند. از اقسام تکبر و تواضع می توان به تکبر دربرابرخداوند، انبیاء ومخلوقات وهمچنین تواضع درمقابل خداوند، پیامبران ومردم اشاره کرد. تکبر دارای اسباب زیادی چون علم، عمل وعبادت، مال، ثروت وحسب نسب است که رهایی از آن جز درسایه شناخت عظمت پروردگار، معرفت برضعف های جسمی خود، نیاز به دیگران، انجام عبادات و... امکان پذیر نیست.تواضع وتکبر مانند دیگر صفات اخلاقی دارای آثارمتعددی هستند. از آثار تواضع به محبت، قبولی عبادات، سربلندی وبزرگی مقام، سلامتی، زیادی نعمت، نردبان ترقی، شخصیت سازی و... اشاره شده است. آلودگی به شرک وکفر، محرومیت از علم ودانش، سرچشمه بسیاری از گناهان، ذلت وخواری، نیستی، جهنم سوزان و... از آثارتکبر است. روش تحقیق در این پژوهش بر مبنای توصیفی-تحلیلی به شیوه جمع آوری داده ها وتحقیق کتابخانه ای است.
- Abstract
- Modesty, in the meaning of humility, is one of the characteristics of a faithful person. If a person is not an unselfish one, he couldn’t pray his GOD. In the front of modesty is arrogance which its basis is self-indulgence. It makes someone to find herself better than others. Humility and arrogance investigated in Guran and vocabularly books. Although the word, humility is not mentioned in Quran, some interpretations of this are “Hown, Kaafz e Jenah, Qonoot, Akhbat, Layyen, Tazalzol and Khoshooa”. Are the meaning of arrogance in quran “Estekbar, Otww, Ekhtiyal, Taseirolkhad, Marh, Oloww, Tagha and Batr”. By investigating Quran and narratives, it is found that humility and arrogance have some instances. The clear instance of arrogance is devil. Mohammad and Ali are the grand instances of humility persons. We can refer to some examples of humility and arrogance such as arrogance in front of GOD, prophets, creatures and humility in front of GOD, prophets and humans. Arrogance has a lot of reasons, such as science, actions and worships, wealth and positions. A person can free from arrogance by understanding the greatness of GOD, knowing the physical weakness, depending on others, doing worships and… . Humility and arrogance like other moral characteristics have different effects. Some of the effects of humility are kindness, acceptable worships, dignity and great position, health, many of blessings, progress ladder and building character. Polytheism, infidelity, deprived of knowledge, the source of many sins, humiliation and poverty, destruction, burning hell are the effects of arrogance. The research approach in this investigation is based on descriptive-analytical. It is a library-based research and is done by gathering information. Keywords: Courtesy, Arroganace, Semantics, Antitype, Pathology