عنوان پایان‌نامه

عوامل و آسیب های رفاه زدگی و دنیا طلبی در قرآن و نهج البلاغه



    دانشجو در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "عوامل و آسیب های رفاه زدگی و دنیا طلبی در قرآن و نهج البلاغه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2355ف
    تاریخ دفاع
    ۱۸ تیر ۱۳۹۳

    از نظر اسلام، دنیا و رفاه در آن فی نفسه بد و ناپسند نیست. مسئله‌ای که خیر یا شر بودن آن را معین می‌کند، نوع نگاه انسان به آن می‌باشد. اگر نگاه به دنیا، ابزاری باشد، پسندیده است. اما اگر نگاه به دنیا نگاه استقلالی باشد، انسان را در ورطه‌ی رفاه‌زدگی و دنیاطلبی گرفتار می‌کند. عوامل زمینه‌ساز این پدیده مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر، بسیار محدود است، اما پیامدهایی که با خود به دنبال دارد، بسیار زیاد و آسیب‌زا خواهد بود. به دلیل اهمیت این موضوع و گرفتاری بیش از حد جوامع انسانی، شناسایی مهمترین مبانی و زمینه‌های پدیدآورنده‌ی موضوع و آسیب‌های احتمالی آن به کمک بهره‌گیری از تعالیم دین اسلام که رسالت کلی آن هدایت بشر و سامان بخشیدن به زندگی فردی و اجتماعی او است، موجب پیشگیری از درافتادن در این ورطه‌ی خطرناک و در نهایت گرفتار نشدن به آسیب‌های احتمالی آن است. از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز رفاه‌زدگی و دنیا طلبی، هم‌نشینی با رفاه‌زدگان و توسعه‌ی روحیه‌ی اشرافی‌گری در جامعه، انباشت ثروت و دارایی‌ها، گرایش‌های دنیاطلبانه‌ی حاکمان و خواص و نیز مهم‌تر از همه، عدم شناخت درست از ماهیت دنیا است. برخی از مهم‌ترین پیامدهای رفاه‌زدگی و دنیاطلبی عبارت اند از: فراموشی خدا، کم اعتنایی به حوزه‌ی فرجام انسان و در نهایت خسران در آخرت، جهادگریزی، انحطاط اخلاقی و هدایت گریزی.
    Abstract
    In Islam world welfare is not disagreeable per se. The kind of human being’s view on it determines its goodness and evilness. If the human being applies it as an instrument for reaching to Allah’s good pleasure, it is agreeable. But if he defines it independently, can be trapped in the pleasure seeking life among luxury. The factors of this phenomenon seem limited and numerable, but its implications are very much and also really harmful. Due to the importance of this issue and excessive involvement of human being’s societies, recognizing the most important foundations and developing factors of it and also its probable damages by using Islam teachings which its main mission is guidance and improvement of personal and social life of the mankind prevents from being trapped in this dangerous snare and eventually leads to avoiding from its probable damages. Companion with affluent people and development of aristocratic characteristic in the society, accumulation of asset and wealth, looking for welfare by rulers and gentlefolk and the most important having no clear plan for this present life are some noteworthy factors for luxuriating. Some of the most significant implications of pleasure seeking life among luxury include forgetting of Allah’s remembrance, disregarding for human being’s end which leads to severe loss in the hereafter, being jihad averse, obliquity and being guidance averse.