الگوریتم ابتکاری برای قیمت گذاری محدوده ترافیکی در شبکه های استاتیکی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1993;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66276
- تاریخ دفاع
- ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- آروین هوشمند
- استاد راهنما
- عباس بابازاده
- چکیده
- شلوغی شبکههای حملونقل هزینههای بسیار زیادی به ساکنین شهرها تحمیل میکند. اتلاف زمان مفید افراد در ترافیکهای سنگین، اتلاف سوخت و افزایش آلودگیهای زیستمحیطی از آن جملهاند. لذا برنامهریزان حملونقل با استفاده از راهکارهای مختلف سعی در کاهش شلوغی در شبکه دارند. یکی از راهکارهایی که در سالهای اخیر بسیار موردتوجه کارشناسان قرارگرفته است، قیمتگذاری شبکه و یا همان دریافت عوارض از استفادهکنندگان از شبکه است. در میان سیاستهای مختلف قیمتگذاری، سیاست قیمتگذاری محدودههای ترافیکی در مرکز شهرها، میتواند شلوغی نواحی مرکزی را کاهش دهد بدون آنکه بر شلوغی کل شهر تأثیر منفی داشتهباشد. مسئله قیمتگذاری محدودههای ترافیکی بهصورت یک مسئله دوسطحی با متغیرهای اعشاری توصیف میشود که حل دقیق آن با توجه به ماهیت ترکیبی مسئله برای شبکههای بزرگ بسیار دشوار خواهد بود. در این پایاننامه یک الگوریتم ابتکاری مبتنی بر بهینهسازی گروه ذرات (PSO) برای حل مسئله پیشنهاد و برای دو شبکه کوچک و بزرگمقیاس آزمایش میشود. نتایج اجرای الگوریتم برای شبکه بزرگمقیاس تهران نشان میدهد که قیمتگذاری محدوده ترافیکی تهران (با فرض عدم وجود طرح زوج و فرد) میتواند سرعت وسایل نقلیه داخل محدوده را حدود 3/0 کیلومتر بر ساعت افزایش میدهد بدون آنکه سرعت کل شبکه کاهش یابد. کل عوارض دریافتی از وسایل نقلیه در این حالت معادل 709 ساعت است.
- Abstract
- Congestion in transportation networks imposes enormous costs on city dwellers. Wasting time in traffic jams, wasting fuel and additional environmental pollution are example of that. Thus, transportation planners use different strategies to reduce congestion in the networks. One of the effective ways that has been received much attention in recent years is network toll pricing. Among the different pricing policies, cordon pricing can reduce overcrowding in the congested centeral district of networks without any negetive impact on whole of the network. The cordon pricing is discibe as a bi-level program with real variables whose combinatorial nature makes it difficult to solve for large-scale networks. This thesis presents a meta-heuristic method based on the PSO algorithm to solve the problem for two small and large-scale test networks. The results of applying the algorithm for the large-scale network of Tehran show that cordon pricing can increase average speed of vehicles inside the cordon by 0.3 kilometers per hour without reducing the speed of the whole network. Total received tolls in this case are 709 equivalent hours.