عنوان پایاننامه
دریافت سینمای ایران در فرانسه
- رشته تحصیلی
- مطالعات فرانسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68419;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: FR36 214 1393
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- شیرین دادخواه
- استاد راهنما
- حجت اله ایوبی
- چکیده
- در این پژوهش در نظر داریم با بکارگیری تئوری دریافت هانس رابرت یاوس، دریافت سینمای ایران در فرانسه را مورد مطالعه قرار دهیم. هر خواننده یا مخاطب پیش فرض های خاص خود را دارد چرا که به بستر نشانه ها و ویژگی ها و نیز نظام ارزشی خاصی تعلق دارد بنابراین دریافت یک اثر تحت تأثیر انتظاراتی ست که از آثار گذشته برگرفته شده اند و یاوس از آن به عنوان «افق انتظار» یاد می کند، مفهومی که مهمترین نقش را در تئوری دریافت بر عهده دارد. او افق انتظار را مجموعه ای از شناخت ها و انتظارات می داند که خوانش های متن را در رده جمعی قرار می دهد. در این پژوهش ما دو هدف را دنبال می کنیم: در ابتدا درصدد بررسی بستر اجتماعی و فرهنگی فرانسه به عنوان دریافت کننده هستیم تا بدین گونه در مباحث پایانی تحقیق به کشف درک و انتظار بیننده فرانسوی درمقابل آثار سینمایی ایران برسیم. سپس ویژگی های سینمای ایران را به عنوان اثر و نیز چگونگی آغاز حضور ایران را بررسی خواهیم کرد تا از یک سو تصویری که سینمای ایران از جامعه خود بازنمایی می کند را دریابیم و از سوی دیگر عناصری را که در این میان باعث جذب بیننده فرانسوی شده مورد مطالعه قرار دهیم. سپس در نظر داریم تا با انجام تحلیل محتوا بر نقدهای سینمای ایران در نشریات فرانسه درک و افق انتظارات بینندگان فرانسه را از سینمای ایران بررسی کنیم. واژه های کلیدی: افق انتظارات، تئوری دریافت، سینمای ایران، فرانسه
- Abstract
- Cette étude a pour but de traiter la réception du cinéma iranien en France à la lumière de la théorie de la réception de Hans Robert Jauss. Selon cette théorie, chaque lecteur a sa propre prévision qui s’insère nécessairement dans un contexte de références, de caractéristiques, de systèmes de valeurs. Donc, la réception de l’œuvre est conditionnée par les attentes créées par les œuvres antérieures. Le concept, que Jauss appelle l’ « horizon d’attente », joue un rôle essentiel dans la théorie de la réception. Il l’a défini comme l’ensemble des connaissances et des attentes qui conditionnent les lectures à l’échelle collective. Dans cette recherche, nous avons suivi deux buts : tout d’abord nous avons étudié le contexte socio-culturel de la France comme le récepteur du cinéma iranien pour découvrir à la fin de notre recherche la compréhension et l’attente de son public à l’égard de ce cinéma. Nous avons également envisagé de traiter les caractéristiques du cinéma iranien comme l’œuvre, ainsi que son arrivée en France pour mettre en lumière l’image qu’il montre de sa société et les éléments qui pourraient être attirants pour le récepteur français. En plus, nous avons tenté de faire une analyse de contenu sur critiques des films iraniens dans les presses françaises pour préciser, autant que possible, la compréhension et l’horizon d’attente des spectateurs français à l’égard du cinéma iranien. Mots-clés : Cinéma iranien, Horizon d’attente, Prévision, Théorie de la réception