عنوان پایان‌نامه

تاثیر باورهای (توحیدی) مدیران بر چشم انداز سازمان



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر باورهای (توحیدی) مدیران بر چشم انداز سازمان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64530
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۹۳

    بخش بزرگی از زندگی انسان و تلاش¬های بشر، در سازمان¬ها و برای دستیابی به اهداف آنها (انسان¬ها و سازمان¬ها) صرف می¬شود، از این رو سازمان¬ها باید برای منافع و سعادت پایدار افراد خود برنامه¬ریزی کنند، در غیر این صورت، انسان شاغل در آن¬ها دچار خسران خواهد شد؛ بر این اساس، پژوهش¬هایی با بینشی فراتر از روندهای متدوال در علم سازمان و مدیریت ضرورت می¬یابد و طبیعی است که با تغییر مبانی فلسفی و متافیزیکی علم؛ تغییراتی در اهداف، روش¬ها و حتی موضوعات آن ایجاد ¬شود. در علوم اسلامی، «اصل توحید» مهمترین جایگاه را دارد و از سوی دیگر، چنانچه برخی از صاحبنظران اذعان می¬کنند، سازمان¬ها، منعکس کننده¬ی مدیران عالی¬شان هستند، در عین حال یکی از برجسته ترین ویژگی¬های رهبران استراتژیک خلق یک چشم انداز است و زمانی یک چشم انداز، موثر محسوب می¬گردد که مبتنی بر باورهای افراد و متجلی در رفتار بلند مدت سازمان باشد، بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تبیین چارچوب مفهومی فرایند تاثیر باورهای توحیدی رهبران بر چشم انداز سازمان طراحی و اجرا گردید، این پژوهش، از نظر جهت گیری، بنیادی و از نظر نوع روش، کیفی محسوب می¬گردد، که با استفاده از رویکرد ترکیبی (درون متن دینی و برون متن دینی) طراحی و در در سه مرحله اجرا گردید، در مرحله اول تحقیق، پس از بررسی ماهیت، استعاره¬ها و کارکردهای چشم انداز در ادبیات مدیریت و سازمان، قرآن کریم با بهره گیری از تکنیک هرمنوتیک متن محور بررسی گردید؛ تا قراین مفهومی و مضامینی که بار معنایی این کارکردها را در قرآن ارزانی می¬دارند، شناسایی شوند، بر این اساس، پس از اقتباس تعاریف، کارکردها و استعاره¬های چشم انداز از ادبیات مدیریت و سازمان، این مفاهیم به قرآن شریف عرضه شدند و نهایتاً یک نظام مفهومی شامل چهار استعاره اصلی، شکل گرفت. که هر کدام از این واژه ها در بستر آیات قبل و بعد از خود تحلیل گردیدند. سپس تمرکز اساسی روی این واژه¬ها و مفاهیم قرار گرفت و آیات مرتبط با هر یک از این واژه¬ها به دقت بررسی شدند و به تفاسیر المیزان – تسنیم و آثار امام خمینی (ره) نیز برای تحلیل و تدقیق بیشتر مراجعه شد. در نهایت یک نظام مفهومی متشکل از استعاره های قرآنی مبتنی بر چند واژه اصیل قرآنی برگزیده شد تا چشم انداز در غالب این نظام مفهومی تبیین گردد. در مرحله دوم، با کمک مضامین استخراج شده در فاز اول 33 نفر از مدیران صنایع مختلف کشور، مصاحبه اکتشافی و عمیق صورت گرفت و چشم انداز، ماموریت و ارزشهای سازمانی چندین شرکت برتر دنیا بررسی گردید، مصاحبه شوندگان با استفاده نمونه گیری هدفمند و با کمک روش گلوله برفی برگزیده شدند و مصاحبهها تا اشباع نظری دادههای تحقیق ادامه پیدا کرد؛ در مرحله سوم، نتایج مراحل اول و دوم تحقیق در قالب یک پرسشنامه دلفی، تدوین شدند، به 13 نفر از خبرگان پژوهش ارسال گردیدند و نتایج و تحلیلها در بعضی موارد بازبینی و اصلاح گردید. در پژوهش حاضر دادهها با استفاده از نظریه داده بنیاد در سه مرحله و کمک نرم افزار ATLAS-ti کدگذاری و تحلیل شدند، به منظور سنجش پایایی کدگذاری ها از شاخص های ثابت )توافق یک کدگذار در یک بازه زمانی مشخص( و توافق دو کدگذار استفاده شد، در نهایت با استفاده از یافتههای تحقیق 11 مفهوم و 31 مقوله به عنوان متغیرهای موثر در فرایند تاثیر باورهای توحیدی رهبران بر چشم انداز سازمان شناسایی شدند و چشم انداز سازمان از منظر تحلیلی و ترکیبی بررسی گردید؛ از منظر تحلیلی، ماهیت چشم انداز بر اساس باورهای توحیدی، در سه بعد )نمود، محتوا و زمینه( تحلیل و بازتعریف شد و از منظر ترکیبی چشم انداز سازمان در پرتو استعارههای قرآنی، مورد تشریح و تبیین قرار گرفت. واژگان کلیدی: توحید، وجه الله، نور، رجاء، اراده، هدایت، باور، چارچوبهای شناختی، انگیزه متعالی، چشم انداز سازمان
    Abstract
    A large partofhuman lifeandhumaneffortsis spentinorganizationsto achievetheirgoals, therefore,organizations should be planned for sustainable prosperity of their people, and otherwise their people will be harmed.Accordingly, a research with vision beyond the usual trends in organizational science and management plan is necessary, and it is natural that the changing philosophical and metaphysical fundamentals of science, changes its objectives, methods and issues, in one hand Islamic sciences the "Tawhid" principle has special and the most important position, and in the other hand One of the most prominent features of the strategic leaders is creating a vision, An effective vision based on the beliefs of individuals and is reflected in the long-term behavior of organizations, Accordingly,the present studyaimed to explorethe impact ofTawhidi beliefsof theleaderson the organizational vision, in the first step of this research holy Quran was studied and using text-based Hermeneutic method, Quranic metaphors for vision was adapted, in the second step 11 in-depth interviews was done with Iranian managers in various industries, and the visions and mission statement of more than 100 companies in the word were reviewed, in the third step of this research, Delphi questionnaires were distributed to the 38 Experts, finally collected data was analyzed using grounded theories these analyze was done with Atlas-Ti software, in conclusion, new view to vision has been explained and in the process of the impact of Tawhidi beliefs of leaders on organizational vision was identified by 33 concept.