ارزیابی روش های تصمیم گیری چند معیاره فازی برای انتخاب ماشین حفاری تونل متروی شهر قم
- رشته تحصیلی
- زمین شناسی- مهندسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس علوم شماره ثبت: 5591;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66837
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- پرهام محمدی
- استاد راهنما
- اکبر چشمی, جعفر حسن پور
- چکیده
- امروزه نیاز به حفاری تونلهای شهری بهویژه تونلهای مترو در حال افزایش است. انتخاب ماشین حفر تونل (TBM) در پروژههای تونلسازی محیطهای شهری، با توجه به عمق کم تونل، حفاری در زمین نرم (Soft Ground) و سست، ریزش جبههکار و خطر نشست، وجود ساختهای سطحی و زیر سطحی و محدودیتهای اجرایی بهویژه زمانبندی پروژه و مسائل زیست محیطی از حساسیت بالایی برخوردار است. با توجه بهاینکه در بحث انتخاب دستگاه حفاری مناسب پارامترهای گوناگونی تاثیرگذار هستند و عدم قطعیتهای فراوانی در شرایط زمینشناسی مهندسی مسیر پروژه وجود دارد، تصمیمگیری از نوع چند معیاره فازی میباشد. در این تحقیق از دو روش تصمیمگیری چند معیاره فازی شامل روش (Fuzzy-AHP) و Fuzzy-TOPSIS)) برای ارزیابی انتخاب ماشین حفاری متروی شهر قم استفاده شد. مزیت روشهای تصمیمگیری چند معیاره فازی کاهش زمان تصمیمگیری، بالا بردن دقت، در نظر گرفتن همزمان عوامل کیفی و کمی و سهولت کاربرد در انتخاب ماشین برتر است. برای تشکیل درخت تصمیمگیری در این پروژه با بررسی خطرات زمینشناسی مهندسی مسیر تونل، جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از پروژههای قبلی و نظر کارشناسان پروژه، نه معیار و چهار گزینه در نظرگرفته شد. معیارهای در نظر گرفته شده شامل درصد ریزدانه خاک، استحکام خاک (Ic)، نفوذپذیری، جبههکار ناهمگن، سایندگی، پایداری جبههکار، هزینه ساخت ماشین حفاری و تجهیزات وابسته، هزینه ساخت و حفاری تونل و تجربه تونلسازی مکانیزه درایران میباشد. گزینهها نیز شامل ماشین سپر باز با حفاری بخشی (SM-T1)، ماشین سپر باز با حفاری تمام مقطع (SM-V1)، ماشین سپر تعادلی (SM-V5) و ماشین سپر دوغابی (SM-V4) میباشد. با وزندهی معیارها و انجام تجزیه و تحلیل با روشهای گفتهشده، در نهایت ماشین سپرتعادلی (SM-V5) بهعنوان مناسبترین ماشین حفاری انتخاب شد.واژههای کلیدی:انتخاب ماشین حفاری تونل، محیطهای شهری، تصمیمگیری چند معیاره فازی، متروی قم، درخت تصمیمگیری
- Abstract
- Nowadays there is a growing need for excavation of urban tunnels – especially subway tunnels. Due to low depth of the tunnel, excavation in soft and loose ground, face instability and danger of settlement, surface and subsurface structures, and practical limitations particularly scheduling the project and environmental issues, selection of the optimum TBM in urban areas is of critical importance. Because various parameters are taken into consideration for selecting an optimum tunnel boring machine and there are numerous uncertainties in geological engineering conditions of the project path, a fuzzy multiple-criteria decision should be made. In this review two fuzzy multiple-criteria decision-making methods (FMCDM), Fuzzy-AHP and Fuzzy-TOPSIS, were used to evaluate the tunnel boring machine Qom subway. The advantages of fuzzy multiple-criteria decision-making methods are accuracy improvement, simultaneous consideration of qualitative and quantitative factors, and ease of application in selecting the optimum machine. By examining the dangers of geological engineering of the project managers, nine criteria and four alternatives were taken into consideration for drawing the decision tree. Criteria consist of: the percentage of fine-grained soil, soil consistency, permeability, abrasivity, face stability, the cost of constructing the tunnel boring machine and related equipment, tunneling cost, and modern tunnelling experience in Iran. Alternatives consist of; partial excavation and without support (SM-T1), full-face excavation and without support (SM-V1), full-face and earth pressure balance support (SM-V5), full-face slurry support (SM-V4). In the end, considering the criteria and analysis, using mentioned methods, SM-V5 was selected as the optimum machine. Keywords: TBM selection, Urban areas, Fuzzy multi-criteria decision-making, Gom subway, Tree decision