عنوان پایان‌نامه

توموگرافی دوبعدی به روش ANT در پهنه البرز



    دانشجو در تاریخ ۰۷ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "توموگرافی دوبعدی به روش ANT در پهنه البرز" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 1017;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64141;کتابخانه موسسه ژئوفیزیک شماره ثبت: 1017
    تاریخ دفاع
    ۰۷ تیر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حبیب رحیمی

    هدف اصلی این مطالعه تهیه نقشه‌های توموگرافی سرعت گروه امواج لاو و ریلی در پهنه البرز می‌باشد. برای تحقق این هدف در این مطالعه علاوه بر استفاده از روش نوفه‌ محیطی از روش تک-ایستگاهی نیز به‌طور جداگانه استفاده شده است و در ادامه نتایج هر دو روش به‌صورت جداگانه و ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته است. جهت توموگرافی امواج سطحی به روش تک-ایستگاهی و نوفه محیطی به ترتیب از 8 سال (از سال 1384 تا 1391) و 2 سال داده (از سال 1390 و 1391) 17 ایستگاه پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله استفاده شده است (جدول 6-1). بعد از انجام تصحیحات اولیه روی داده‌های نوفه محیطی و به‌دست آوردن همبستگی‌های متقابل 3 ماهه، سری‌های زمانی طولانی‌تر با اضافه کردن سری‌های زمانی 3 ماهه دارای کیفیت قابل قبول، شکل گرفتند و تابع گرین برای هر زوج ایستگاه محاسبه شد. در ادامه با استفاده از روش‌های تحلیل زمان-فرکانس (FTAN) منحنی پاشندگی و در نهایت سرعت گروه امواج لاو و ریلی برای هر دو روش نوفه محیطی و تک-ایستگاهی برای مسیر‌های بین ایستگاهی بدست آمدند. در نهایت نقشه‌های سرعت گروه برای دو موج ریلی و لاو با استفاده از روش یانوسکایا (1997)، یانوسکایا و دیتمار (1990) بدست آمدند. در نهایت سازگاری خوبی بین نتایج حاصل از روش تک-ایستگاهی و نوفه محیطی برای پریودهای 10 تا 20 ثانیه مشاهده شد که مشخصه اصلی آنها وجود یک منطقه کم سرعت در بخش میانی البرز است که با نتایج حاصل از مطالعات قبلی ( برای مثال رحیمی، 1389 و متقی و همکاران، 2013) سازگاری دارد. در نقشه‌های توموگرافی پریود 30 ثانیه هر دو موج لاو و ریلی، بخش باختری البرز سرعت‌ بیشتری نسبت به بخش خاوری دارد. همچنین روند متفاوتی در چگونگی تغییرات آنومالی‌های سرعت امواج ریلی و لاو روش نوفه محیطی در پریودهای 20 تا 30 ثانیه مشاهده شده‌ است.
    Abstract
    The main propose of this study is to obtain group velocity tomography maps from Love and Rayleigh waves across Alborz. To reach this aim the single station method have been used in addition to ambient noise. The results of these methods discussed here, separately and combined. Eight years of data (2006-2013) from 16 stations of International Institute of Earthquake Engineering and Seismology (IIEES) station network and 22 months of data (2012-2013) from 17 stations of IIEES station network (table 6.1) have been used for doing group velocity tomography using single station and ambient noise methods, respectively. After performing initial corrections on ambient noise data and obtaining 3-months cross-correlations time-series, longer time-series obtained by stacking 3-months time-series with acceptable quality. Then by computing Green function and using time-frequency analysis (FTAN), dispersion curve and group velocity of Love and Rayleigh waves were determined. Also, same time-frequency analysis was used for single stations. Then by using group velocity tomography methods (Yanovskaya, 1997; Yanovskaya and Ditmar, 1990), both Love and Rayleigh wave group velocity maps for some period of these waves were illustrated. At the end observed that the results of ambient noise method for 10-20s periods indicates a low velocity area at the central Alborz which had a good resemblance with single-station method (that used in this study) and previous studies in this area (e.g. Rahimi, 1389; Mottaghi, 2013). For tomography group velocity maps of 30s period of both Love and Rayleigh waves, west part of Alborz have higher velocity compered to east part of it. Also for 20-30s periods some differences have been observed in group velocity anomaly transformations between Love and Rayleigh waves.