عنوان پایاننامه
ارائه سیستم پیشنهادی به عنوان مهار بند مقاوم در برابر کمانش (مطالعه عددی و آزمایشگاهی)
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2016;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66946
- تاریخ دفاع
- ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حسین امیدی
- استاد راهنما
- شاهرخ مالک
- چکیده
- در پایاننامهی حاضر ضمن مروری بر پیشینهی ظهور مهاربندهای مقید در برابر کمانش و همچنین توسعهی بکارگیری آنها در طراحی و بهسازی لرزهای سازهها، ضمن بررسی روشها و جزئیات مقاطع پیشنهادی توسط محققان دیگر، به ارائهی سیستم پیشنهادی برای مهاربند مذکور خواهیم پرداخت که ایدهی آن از مطالعات مرجع شماره ]27[ الهام گرفته شده است. سیستم پیشنهادی شامل دو عضو لولهای به صورت تو در تو میباشد که در آن لولهی داخلی به عنوان عضو تسلیمشونده تحت فشار و لولهی خارجی با جزئیات و ملحقات لازم به عنوان مکانیسم محصورکنندهی لولهی داخلی وظیفهی مقید کردن جدار داخلی را بر عهده دارد. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی انجام شده توسط نگارنده و همچنین مطالعات عددی انجام شده به روش اجزاء محدود توسط نرم افزار ABAQUS ، رفتار بسیار مطلوبی از مدل پیشنهادی در مقایسه با سایر مدلهای پیشنهاد شده توسط محققان مشاهده میشود. نتایج بررسیهای عددی و آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفته شده است و همچنین از نظر فنی و اقتصادی نیز با یکی از سیستمهای رایج در مراجع دیگر مقایسهای صورت گرفته است. از جمیع جهات با توجه به جنبههای ایمنی، سهولت ساخت، سرعت نصب و یا تعویض، میزان مصالح مصرفی، مزیت سیستم پیشنهادی در مقایسه با سیستمهای دیگر به وضوح مشخص است.
- Abstract
- In the present thesis, while reviewing the background information of buckling restrained bracing (BRB) systems for use in the design in new buildings and/or the seismic retrofit in existing structures, as proposed previously, a new BRB has been introduced. The main idea has been inspired from reference [27]. The proposed system consists of double tube bracing members. The outer tube acts as a restrainer for the inner one and vice versa against buckling. Through previous experimental works as well as a series of detailed finite element analyses, it has been demonstrated clearly that the proposed system is competent to perform the intended task as a buckling restrained bracing system. Also, a technical and economical comparison has been made between the proposed system and some other common BRB systems investigated previously by other reserchers. With the concideration of various aspects of particular interest such as the hysteretic behaviour, construction costs, ease and speed of fabrication and erection, it has been shown that the proposed system introduces some advantages over systems proposed by other reserchers in which a core has been surrounded by RHS tubular sleeves in-filled by concrete.