عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ویژگی های کیفی محصول توت فرنگی بر قیمت نهایی آن



    دانشجو در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر ویژگی های کیفی محصول توت فرنگی بر قیمت نهایی آن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63468;کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5930
    تاریخ دفاع
    ۱۰ تیر ۱۳۹۳
    دانشجو
    سامان رحیمی
    استاد راهنما
    امیرحسین چیذری

    توت‌فرنگی یکی از محصولات مهم در بخش کشاورزی است و از نظر مواد تشکیل‌دهنده برای بدن ضروری است. بخش اول این تحقیق نشان‌دهنده افزایش تولید توت‌فرنگی در جهان و ایران است. کردستان به عنوان قطب تولید در کشور حدود 75% از تولید داخلی را به خود اختصاص داده است. اهداف این مطالعه بررسی تأثیر ویژگی‌های کیفی محصول توت‌فرنگی بر قیمت نهایی آن در بازار و شناسایی مطلوب‌ترین محصول از دیدگاه مصرف‌کننده است. مصرف سرانه توت‌فرنگی در ایران نصف مصرف سرانه جهانی است و در حدود ??? گرم است. بخش توصیفی این مطالعه نشان می‌دهد که گران بودن این محصول، ضایعات بالا، کیفیت پایین و نامناسب بودن بسته‌بندی ازجمله مهم‌ترین دلایل عدم خرید مصرف‌کنندگان هستند. برای بررسی رابطه بین قیمت ویژگی‌های کیفی توت‌فرنگی از مدل قیمت‌گذاری کیفی ( HP ) استفاده‌شده است که نتایج به‌دست‌آمده از مدل در شهر تهران نشان می‌دهد که ارگانیک بودن محصول، بسته‌بندی، یکدست بودن، درشت بودن و برچسب اطلاعات ازجمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی شکل‌گیری قیمت نهایی هستند. همچنین نتایج این مدل در سنندج نشان‌دهنده اهمیت بالای ویژگی‌های ارگانیک بودن، بسته‌بندی، رقم کردستان و مزه در قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان است. برای شناسایی مطلوب‌ترین محصول از مدل تجزیه‌وتحلیل مشترک (CAM) استفاده‌شده است که می‌توان محصولات مختلف را ازلحاظ اهمیت برای مصرف‌کننده رتبه‌بندی نمود. نتایج این مدل در شهر تهران نشان می‌دهد که رقم جدید با بسته‌بندی دردار مستحکم که دارای برچسب اطلاعات است و به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود دارای بیشترین مطلوبیت است. در شهر سنندج نیز رقم کردستان با بسته‌بندی دردار و تولید ارگانیک که دارای برچسب اطلاعات است دارای بیشترین مطلوبیت است. کلمات کلیدی: توت‌فرنگی، ویژگی‌های کیفی، قیمت نهایی، قیمت‌گذاری کیفی، تجزیه‌وتحلیل مشترک.
    Abstract
    Strawberry is one of the important products in agricultural sector and is necessary for body in term of ingredients. The first chapter of this research shows the increasing rate of strawberry production in the world and Iran. Kurdistan is producing 75% of internal production in Iran. The goals of this research are checking the impact of quality characteristics on final price and identify the optimal product from the consumer perspectives. Per capita consumption of strawberry in Iran is as half as world consumption and is about 600gr. The main instrument of this study is questionnaire. Descriptive part of this study shows that being expensive, high waste, low quality and inappropriate packaging are the most important reasons for low buying of strawberry. To investigate the relationship between price and features, HP model is used. The results in Tehran show that being organic, packaging, uniformity, bigness and information arm are the most effecting factors on formation of final price. Also the features in Sanandaj city are being organic, packaging, Kurdistan variety and taste. To identify the optimal product CAM model is used. This model says that in Tehran new variety with a good packaging and information arm and is producing organically is the most important product. This product in sanandaj has the following feathers: Kurdistan variety, good packaging, organically producing, and information arm. Other properties of demographic identification are explained in the fourth chapter of this research. Keywords: strawberry, quality features, final price, hedonic price, conjoint analysis method.