کاربرد شبکه های دولایه فضا کار مختلط در عرشه پل های مستقیم و مورب چند دهانه
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2071;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69132
- تاریخ دفاع
- ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- محسن امیری
- استاد راهنما
- شاهرخ مالک
- چکیده
- یکی از عوامل توسعه¬ی اقتصادی هر کشور سیستم¬های زیرساختی و به خصوص حمل و نقل آن کشور میباشد. پل¬ یکی از سازه¬های مهم و حیاتی از جنبه¬های زیرساختی و حمل و نقل در هر جامعه¬ای به¬شمار می¬آید.ازجمله سازه¬های رایج جهت ساخت عرشه¬ی پل¬ها در کشور ما، سیستم تیرورق فولادی مختلط با بتن و سیستم دال مجوف بتنی می¬باشد که هنوز هم بسیاری از پل¬ها در کشور ما با همین سیستم¬ها طراحی و اجرا میشود. در مطالعه حاضر از سیستم سازه¬ی فضاکار دولایه مختلط با بتن فوقانی به عنوان عرشه¬ی پل-های تک¬دهانه و چنددهانه استفاده شده است. از آنجایی که سازه¬ی فضاکار معمولا سبک بوده و دارای صلبیت نسبتا قابل ملاحظه می¬باشد استفاده از این سیستم، موجب کاهش قابل ملاحظه وزن عرشه و تغییرمکان ناشی از بارزنده، در مقایسه با سیستم¬های رایج ذکر شده در بالا می¬گردد. در این تحقیق این سیستم در عرشه¬ی پل¬های با دهانه های 20 الی 30 متر و با دو خط عبور وتحت آیین-نامه های بارگذاری ایران و آشتو به¬کار گرفته شده است. ¬در پل¬های چنددهانه با تغییر مقطع، باز هم از وزن عرشه کاسته می¬شود که این کار با تهیه¬ی مدلهای مختلف و بهینه¬یابی مقاطع در محیط نرم¬افزار SAP2000 انجام شده است. کاهش وزن عرشه¬ی پل، باعث کاهش برش پایه و نیروهای ناشی از زلزله خواهدشد. نهایتا نشان¬ داده شده است که بهره¬گیری از عرشه¬ی متشکل از شبکه دولایه فضاکار مختلط با بتن فوقانی در مقایسه با سازه¬های عرشه پل¬های رایج، موجب صرفه¬جویی قابل¬ملاحظه¬ای در مصالح فولادی مصرفی (منجر به کاهش تخریب در محیط زیست علاوه بر کاهش هزینه مصالح) و درعین¬حال افزایش سختی (منجر به کاهش تغییرمکان ناشی از بارهای زنده) و کاهش پاسخ پایه¬های پل به آثار ناشی از زلزله گردیده¬است. همچنین این سیستم مزایای اقتصادی و زیست-محیطی قابل اعتنایی دربرخواهدداشت.
- Abstract
- Transportation and infrastructures are vital for economic development. Given that bridges are important structures, in this study composite double layer grids are used to multi span straight bridge superstructures with two lanes. Spans vary from 20 to 30 meters. Finally, the comparison of this system with traditional systems depicts that composite double layer grids are more lightweight compared to traditional superstructures according to which in double layer grids superstructures lees material (Steel-Concrete) will be used. Using this system for the studied conditions reduced the maximum displacement. Consequently, the effects of seismic loads will be reduced. Therefore, this system provides economic and environmental benefits.