عنوان پایاننامه
پژوهشی بر کاربردها و کارکردهای نیایش در عهد عتیق ، جدید و قرآن
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2251ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64104
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- اشکان شکرچی
- استاد راهنما
- قربان علمی
- چکیده
- در این پژوهش با مرور، کاویدن، و سنجش آن دسته از آیات و دادههای درونمتنی سه کتاب مقدس عهد عتیق، عهد جدید و قرآن که دربردارندهی مضامین نیایش و الهیات نیایش است، دریاافتیم کاه در عهاد عتیق و قرآن به نسبت عهد جدید، گستره و گوناگونی نیایشهای بسی فراختر و مصادیق هرگونه بیشتر از عهد جدید است. دیگر آنکه بیان کاربردها و درونمایههای نیایش در عهد عتیق و قرآن بسیار همسو و هم- ریخت هسند و نه تنها هر دو گسترهی متنوعی از نیایشهای حاجتمندانه، آمرزش خواهانه، ستایشگرانه، سپاسگزارانه، رازورانه، و شفاعتجویانه را شامل میشوند، بلکه به ویژه در نیایشهای حاجتمندانه که در آن نیایشگر جویای دریافت درخواست و تحقق حاجت )دنیوی، یا اخروی( خویش است نیز قرابت فراوانی را با یکدیگر نشان میدهند. اما در عهد جدید با آنکه کاربردها و درونمایههای معدود نیایشهای موجود با موارد مندرج در عهد عتیق و قرآن ناهمسو نیست، و همه نیایشهای ششگانهی یادشده را میتوان در آنها سراغ گرفت، اما به جهت گونهگونی و پراکندگی کمدامنه و کمتنوع ظاهر شدهاند. اما باید گفات کاه کلیت نظام الهیاتیِ واحدی بر نیایشهای عهد عتیق، عهد جدید و قرآن حاکم است و هرسه فهمی بسیار نزدیک از خداوند به دست میدهند. به این اعتبار که نیایشها، خطاب به خداونادی شخصای باا تافات فراوان جمالی و جلالی عرضه میشوند، خداوندی که قادر مطلق و عالم مطلق است، حضاور همیشاگی و سرتاسری دارد و در عین حال نزدیک و سهلالوتول است. به عنوان سخن آخر، می توان نتیجه گرفت که نیایش های موجود این سه متن قدسی، چه از حیث کاربردهایی که از آنها انتظار مای رود، و چاه از نظار الهیاتی که از آنها استنتاج می شود، به تقریب بسیار خوب با هم تقارن دارند. با این حال تفاوت های اندکی نیز در آنها دیده می شود که برخی به زمینه ی تاریخی و اجتماعی پیدایش و زیست ادیان مربوطه شان، و برخی دیگر به خود ویژگی های الهیاتی هر یک از آن ادیان )مانند مسئله ی تجسد( باز می گردد.
- Abstract
- By reviewing, exploring and analyzing the verses and intertextual data throughout three sacred scriptures of the Old and New Testament and the Qur’an which includes prayers or relates to the theology of prayer, we found out that the scope and the variety of prayers in the Old Testament and the Qur’an are far broader and their numbers are more than in the New Testament. Moreover, the contents and uses of prayers in the Old Testament and the Qur’an are very similar and in parallel to each other; and not only they both comprise the petitionary, penitential, praiseworthy, thanksgiving, mystical and intercessory ones, but also they specifically accord well with each other in petitionary prayer which the believers ask for some material or spiritual desires. But in the New Testament, although the uses and contents do not disagree with their counterparts of the other two scriptures and includes all six above-mentioned forms of prayers, but their extent and diversity are much less than them. Furthermore, the theology beyond the prayers of the Old and New Testament and the Qur’an are very identical and it manifested the same God with similar understanding of His position, attributes and actions. All the prayers were addressed to a personal God having attributes of beauty and majesty who is omnipresent, omnipotent, omniscient, and immanent. At last, we conclude that the uses and functions of prayer in each of these three scriptures as well as the theology of God which can be extracted from their prayers are well in harmony with each other. However there are slight differences between them which refer to the socio-historical contexts of each religion, and some other which are rooted in the theological elements like trinity and incarnation. Keywords: Prayer, Theology of Prayer, Old Testament, New Testament, Qur’an