مطالعه ی سهم مولفه های امنیت ذهنی گردشگران بر میزان تمایل به گردشگری آنان، مورد مطالعه شهرستان بم
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65679;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4746
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- ناهید کمال الدینی
- استاد راهنما
- مریم نجارنهاوندی
- چکیده
- ریشه یابی و شناخت علل عدم توفیق صنعت گردشگری در ایران، از مسئولیتهای پژوهشگران حوزهی علم جدید گردشگری میباشد. میزان تمایل به گردشگری از جملهی عواملی ست که تاثیرگذاری آن بر توسعهی گردشگری به اثبات رسیده است. در راه شناخت فاکتورهای موثر بر میزان تمایل به گردشگری نیز در دنیا و در ایران گامهایی برداشته شده است. از جملهی این فاکتورهای موثر، میتوان به نقش مهم اما کمتر مورد توجه امنیت ذهنی گردشگران و ابعاد آن در تعیین میزان تمایل به گردشگری از یک مقصد اشاره کرد. در این پایان نامه پیش از هر چیز به تلاش برای درک افتراق مفهوم امنیت ذهنی از امنیت عینی پرداخته شد. پس از آن پژوهشگر برای تسهیل در اندازهگیری متغیر مستقل امنیت ذهنی، به ارائه و تعریف دو مولفهی جدید امنیت ذهنی سلبی وامنیت ذهنی ایجابی دست زد. پس از آن در این مطالعه سعی شده است که سهم افزاینده یا کاهندهی دو مولفهی سلبی و ایجابی امنیت ذهنی در تعیین میزان تمایل به گردشگری مورد سنجش قرار گیرد، تا از این طریق به شناخت میزان اهمیت هر کدام از مولفهها دست یافته شود. به این ترتیب با مقایسهی سهمها، مولفهای که تقویت یا تضعیف آن نیازمنداهتمام و سرمایه گذاری بیشتری است مورد شناسایی قرار میگیرد. این پژوهش به صورت کمی و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامهی محقق ساخت، با 170 نمونهی آماری، در ارگ قدیم بم و هتلهای این شهر، به انجام رسیده است. یافتهها حاکی از این است که امنیت ذهنی سلبی با بتای 20/0- دارای تاثیری کاهنده و امنیت ذهنی ایجابی با بتای 40/0 دارای تاثیری افزاینده در تعیین میزان تمایل به گردشگری افراد میباشند. بزرگتر بودن بتای امنیت ذهنی ایجابی به معنی اهمیت بالاتر تلاش برای ایجاد تصویری جذاب و جدید از امنیت یک مقصد، نسبت به تلاش برای زدودن تصویر ذهنی منفی پیشین آن مقصد گردشگری است. پژوهش هم چنین یافتههایی در خور توجه مبنی بر روابط متغیرهایی چون سن، جنس، تحصیلات، درآمد و ....با متغیر وابستهی میزان تمایل به گردشگری همراه میباشد. شایان ذکر است که برای اطمینان از پایایی یافتهها ، دادهها طی دو مرحلهی زمانی متفاوت یعنی زمستان 1392 و بهار 1393 جمع آوری شد. کلیدواژه ها: امنیت ذهنی سلبی، امنیت ذهنی ایجابی، تمایل به گردشگری، شهر بم.
- Abstract
- One of the tourism researcher's vocation , is to recognize the cause of the Iran tourism unsuccessfully. The amont of tendency to tourism is a factor with proved impacts on tourism development. Several attempt has been done in the world to discover the elements which effect on tendency to tourism. One of these important elements which has been noticed rarely, is subjective security and it's dimensions. In this thesis , first of all, the reasercher has tried to cleave through the subjective security and objective security. Then due to measurement simplification, researcher has devived the independent variable into two new components: negative subjective security and affirmative subjective security. This study has tried to measure the contribution of every of these components in determination of tendency to tourism. This comparsion between contributions will identificate the component which needs to more enrichment or debilitation. This reseach has been done in quantitive way and by the servay method self-made questionnaire tool. 171 statistical samples has answered the questionnaires. Findings denote that negative subjective security Beta is -1021 has a reducer effect on tendency to tourism and affirmative subjective security Beta is 1041 with a cumulative affect on it. The dignity of affirmative subjective, prove that attempt to generate an attractive and new image about the security of aatourism destination, is more important than trying to remve the previose negative image. The research also has had findings about the realation between age, sex, education,… and dependent variable, tendency to tourism. Also good to expression that due to increase stability of findings and results, data were collected in two stages in 2113 winter, and 2114 spring. Keywords: negative subjective security, affirmative subjective security, tendency to tourism, Bam