عنوان پایان‌نامه

مطالعه ی سهم مولفه های امنیت ذهنی گردشگران بر میزان تمایل به گردشگری آنان، مورد مطالعه شهرستان بم



    دانشجو در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه ی سهم مولفه های امنیت ذهنی گردشگران بر میزان تمایل به گردشگری آنان، مورد مطالعه شهرستان بم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65679;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4746
    تاریخ دفاع
    ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    ریشه یابی و شناخت علل عدم توفیق صنعت گردشگری در ایران، از مسئولیت‏های پژوهشگران حوزه‏ی علم جدید گردشگری می‏باشد. میزان تمایل به گردشگری از جمله‏ی عواملی ست که تاثیرگذاری آن بر توسعه‏ی گردشگری به اثبات رسیده است. در راه شناخت فاکتورهای موثر بر میزان تمایل به گردشگر‏ی نیز در دنیا و در ایران گام‏هایی برداشته شده است. از جمله‏ی این فاکتورهای موثر، می‏توان به نقش مهم اما کمتر مورد توجه امنیت ذهنی گردشگران و ابعاد آن در تعیین میزان تمایل به گردشگری از یک مقصد اشاره کرد. در این پایان نامه پیش از هر چیز به تلاش برای درک افتراق مفهوم امنیت ذهنی از امنیت عینی پرداخته شد. پس از آن پژوهشگر برای تسهیل در اندازه‏گیری متغیر مستقل امنیت ذهنی، به ارائه و تعریف دو مولفه‏ی جدید امنیت ذهنی سلبی وامنیت ذهنی ایجابی دست زد. پس از آن در این مطالعه سعی شده است که سهم افزاینده یا کاهنده‏ی دو مولفه‏ی سلبی و ایجابی امنیت ذهنی در تعیین میزان تمایل به گردشگری مورد سنجش قرار گیرد، تا از این طریق به شناخت میزان اهمیت هر کدام از مولفه‏ها دست یافته شود. به این ترتیب با مقایسه‏ی سهم‏ها، مولفه‏ای که تقویت یا تضعیف آن نیازمنداهتمام و سرمایه گذاری بیشتری است مورد شناسایی قرار می‏گیرد. این پژوهش به صورت کمی و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه‏ی محقق ساخت، با 170 نمونه‏ی آماری، در ارگ قدیم بم و هتل‏های این شهر، به انجام رسیده است. یافته‏ها حاکی از این است که امنیت ذهنی سلبی با بتای 20/0- دارای تاثیری کاهنده و امنیت ذهنی ایجابی با بتای 40/0 دارای تاثیری افزاینده در تعیین میزان تمایل به گردشگری افراد می‏باشند. بزرگتر بودن بتای امنیت ذهنی ایجابی به معنی اهمیت بالاتر تلاش برای ایجاد تصویری جذاب و جدید از امنیت یک مقصد، نسبت به تلاش برای زدودن تصویر ذهنی منفی پیشین آن مقصد گردشگری است. پژوهش هم چنین یافته‏هایی در خور توجه مبنی بر روابط متغیرهایی چون سن، جنس، تحصیلات، درآمد و ....با متغیر وابسته‏ی میزان تمایل به گردشگری همراه می‏باشد. شایان ذکر است که برای اطمینان از پایایی یافته‏ها ، داده‏ها طی دو مرحله‏ی زمانی متفاوت یعنی زمستان 1392 و بهار 1393 جمع آوری شد. کلیدواژه ها: امنیت ذهنی سلبی، امنیت ذهنی ایجابی، تمایل به گردشگری، شهر بم.
    Abstract
    One of the tourism researcher's vocation , is to recognize the cause of the Iran tourism unsuccessfully. The amont of tendency to tourism is a factor with proved impacts on tourism development. Several attempt has been done in the world to discover the elements which effect on tendency to tourism. One of these important elements which has been noticed rarely, is subjective security and it's dimensions. In this thesis , first of all, the reasercher has tried to cleave through the subjective security and objective security. Then due to measurement simplification, researcher has devived the independent variable into two new components: negative subjective security and affirmative subjective security. This study has tried to measure the contribution of every of these components in determination of tendency to tourism. This comparsion between contributions will identificate the component which needs to more enrichment or debilitation. This reseach has been done in quantitive way and by the servay method self-made questionnaire tool. 171 statistical samples has answered the questionnaires. Findings denote that negative subjective security Beta is -1021 has a reducer effect on tendency to tourism and affirmative subjective security Beta is 1041 with a cumulative affect on it. The dignity of affirmative subjective, prove that attempt to generate an attractive and new image about the security of aatourism destination, is more important than trying to remve the previose negative image. The research also has had findings about the realation between age, sex, education,… and dependent variable, tendency to tourism. Also good to expression that due to increase stability of findings and results, data were collected in two stages in 2113 winter, and 2114 spring. Keywords: negative subjective security, affirmative subjective security, tendency to tourism, Bam