عنوان پایاننامه
بررسی مبانی فلسفی - دینی حیات پس از مرگ در آثار سینمایی هالیوود (با تاکید بر ژانر ماوراء در دهه اول قرن ۲۱)
- رشته تحصیلی
- فلسفه دین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68143;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002015
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فرشته حسنی
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی دیباجی فروشانی
- چکیده
- سرنوشت انسان پس از مرگ از مسائلی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول ساخته و او را در جستجو و یافتن پاسخ، راهی عالم معنا کرده است. این پژوهش قصد دارد، ضمن بررسی مبانی فلسفی- دینی حیات پس از مرگ در آثار دهه اخیر سینمای هالیوود، به پرسش ها و پاسخ های زیر بپردازد: آیا سینما توان بازتاب ایده های فلسفی و تفکرات دینی را دارا ست؟ اهمیت و جایگاه عنصر مخاطب در تولید آثار سینمایی چیست؟ فراروانشناسی چیست و تأثیر این دانش، بر آثار معنا گرای هالیوود چیست؟ آیا تحولات معرفتی قرن بیستم، بر رشد سینمای معنا گرای هالیوود تأثیر گذار بوده است؟ تولیدات معنا گرای هالیوود با پرداختن به مسئله مرگ و حیات پس از آن در جهت ترویج معنویت دینی گام برمی دارند و یا حذف معنویت دینی؟ در پاسخی مختصر به این سؤالات باید گفت، رشد روزافزون تمایلات معنا گرایانه اخیر در غرب در حقیقت واکنشی مثبت است به تحولات معرفتی قرن بیستم؛ به ویژه معنویت ملازم با رشد پژوهش های فراروان شناسی که انسان غربی به سبب سلطه ماتریالیسم خشک و محدود در عصر مدرنیسم، مدت ها از آن دور نگه داشته شده بود. آنچه از بررسی تولیدات معنا گرای سینمای هالیوود در دهه اخیر حاصل شده، این است که تقویت و حرکت به سمت سینمای متافیزیک و معنا گرا با پرداختن به مسئله جاودانگی روح و حیات پس از مرگ پاسخی است به نیازهای معنوی انسان غربی، چرا که سینما با تکیه بر دو عنصر تصویر و حرکت این امکان را دارد که از مقاومت انتقادی بیننده بکاهد تا مخاطب با مشارکتی فعال در دریافت، تصاویر سینمایی را به عنوان پیش فرض های خویش در زندگی بپذیرد. آنچه مورد توجه است این است که آثار معنویت گرای هالیوود، علی رغم بهره گیری از مضامین مذهبی، در جهت حذف معنویت دینی و گسترش سکولاریسم و اومانیسم تولید می شوند. واژگان کلیدی: هالیوود، جاودانگی روح ، سینمای معنا گرا، ژانر متافیزیک)ماوراء( ، سکولاریسم، اومانیسم
- Abstract
- The destiny of human after death has engaged the mind of the human and the made him to search and find the answer. This research, while studied the philosophical-religious fundamentals of life after death in Hollywood Cinematic Works, intends to answer the following questions religious: Has the cinema the ability to reflect the philosophical and religious ideas? What is the importance and position of the audience in producing the cinematic works? What is the parapsychology and effect of this Knowledge,on the, Sprituality works of Hollywood? Is the epistemic changes of 20th Century effect the promotion of the Meaning-oriented works of Hollywood? If the, Sprituality productions of Hollywood intends to promote the religious ideality or omission of religious ideality, while proceeding the death and the life after death issues? In short reply, we should say that the ever-increasing development of the recent realistic desires in west world is a positive reaction to the epistemic changes of 20th Century; especially the ideality together with the development of parapsychological researches which the western human were far from due to the domination of the limited materialism in the modern era. The study of the Meaning-oriented (Sprituality) productions of Hollywood in the recent decade shows that the promotion and moving toward the metaphysic and Sprituality cinema with proceeding the spirit and the life after death is a reply to the spiritual demands of the western human. Because the cinema shall have the ability to decrease the resistance of the audience based on the two elements of picture and motion and the audience shall accept the cinematic pictures as his defaults. It must be noted that the Sprituality productions of Hollywood are produced in order to decrease the religious ideality and development of secularism and Humanism, despite using the religious issues. Key words: Hollywood, Immortality of Soul, Sprituality Cinema, Supernatural Genre, Secularism, Humanism