بررسی تاثیر اجرای طرح گام به گام تا اندیشه بر پرورش تفکر انتقادی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گروه سنی (ج)
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68586;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4808
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه فضلی
- استاد راهنما
- سیدضیاء هاشمی
- چکیده
- در دوره ای که به عصر اطلاعات معروف شده است، کنشگران جوامع مختلف برای اتخاذ تصمیم های عقلانی و منطقی نیازمند تفکر انتقادی اند. نظام آموزش و پرورش وظیفه پرورش چنین تفکری را بر عهده دارد. اما شواهد حاکی از ضعف نظام های آموزشی سنتی در این حوزه است. "گام به گام تا اندیشه" عنوان طرحی است که کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با الگوگیری از برنامه فلسفه برای کودکان و هماهنگ سازی آن با فرهنگ ایرانی – اسلامی ارائه داده اند. هدف این طرح، پرورش تفکر انتقادی کودکان می باشد. هدف این پژوهش پاسخگویی به این پرسش است که آیا این طرح در پرورش تفکر انتقادی کودکان تأثیرگذار می باشد؟ و چگونه پرورش تفکر انتقادی زمینه ساز شکل گیری یک جامعه متفکر است؟ محقق کاربرد تحقیق کیفی با استفاده از روش هایی چون مشاهده میدانی، مصاحبه، گروه های کانونی، روش شبه آزمایشی (طرح پیش آزمون – پس آزمون یک گروهی) را برگزید. تاکید بیشتر بر روش مشاهده میدانی می باشد. سه کارگاه گام به گام مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری, اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و واحد مشاهده، اعضا گروه سنی ج (10-12 سال) می باشند.حجم نمونه 26 عضو پسر و دختر کانون بودند که به روش نمونه گیری تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. برای تبیین ضعف نظام های آموزشی سنتی در بین نظریات موجود، نظریه ی پائولو فریره انتخاب گردید. تحلیل یافته ها، تأثیر مثبت این طرح را بر پرورش تفکر انتقادی کودکان تأیید نمود. آن ها در پایان این دوره، می توانستند به خوبی استدلال نمایند و از ادعاهایشان به طور منطقی دفاع کنند و به ارزیابی و نقد افکار و عقاید خود بپردازند. هم چنین استقلال فکری و توانایی تجزیه و تحلیل در آن ها افزایش یافته بود. علاوه براین، اعضا نهایتاً می توانستند با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند. بنابراین، این طرح قابلیت الگو شدن برای نظام آموزش و پرورش کارآمد را داراست تا تفکر انتقادی به شکلی بنیادی در کودکان پرورش یابد. هدف از پرورش تفکر انتقادی، طراحی یک جامعه متفکر است. جامعه متفکر زمینه ساز دستیابی به یک جامعه پیشرفته و اخلاقی است.