عنوان پایان‌نامه

کنترل سیستم رانشگر خودروهای الکتریکی ترکیبی با استفاده از روشهای کنترل تطبیقی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کنترل سیستم رانشگر خودروهای الکتریکی ترکیبی با استفاده از روشهای کنترل تطبیقی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی برق‌-کنترل‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2644;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67784
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    افزایش قیمت گاز و افزایش نگرانی‌های زیست محیطی باعث شده که صنعت خودرو به سمت توسعه سیستم حمل و نقل سبز برود.همین عامل باعث توجه محققان به سمت خودرو‌های با موتور الکتریکی در چرخ شده است. این خودرو‌ها به نوعی از خودرو‌های ترکیبی به‌شمار می‌آیند.منظورازخودرو ترکیبی، خودرویی است که از دو یا چند منبع تولید انرژی و مبدل انرژی برای تولید قدرت استفاده می‌کند. بنابراین، مبدل‌های رایجی که امروزه در خودروهای ترکیبی استفاده می‌شوند، موتور الکتریکی واحتراق داخلی هستند. از طرفی در خودرو‌های الکتریکی ترکیبی دو منبع انرژی داریم و کنترل همزمان این دو منبع دشوار است. هدف اصلی سیستم مدیریت انرژی این است که تقاضای راننده برای توان درخواستی، حفظ شارژ باتری ، مصرف سوخت و انتشار برآورده شود. درخودروی موتور الکتریکی در چرخ باید یک تعادلی بین سرعت مطلوب و توان باتری ایجاد شود. یکی ازاهداف اصلی درساخت خودرو‌های ترکیبی نوین ، پیدا کردن راهی مناسب برای شارژ کردن باتری‌های خودرو با استفاده از انرژی حرکتی آن بوده است.برای دست‌یابی به این اهداف طراحی ابتدا باید مدل مناسبی برای سیستم رانشگر با توجه به اجزای آن انتخاب گردد . در این طراحی مهم‌ترین متغیرهای خودروی ترکیبی و واحد کنترلی که بیشترین نقش را در کارایی خودروی ترکیبی دارند توان موتور احتراقی داخلی، توان موتور الکتریکی، نسبت رانش در سیستم انتقال و حد بالای سطح شارژ باتری، حد پایین آن، آستانه ی سرعت ماشین که در کمتر از موتور احتراق داخلی خاموش است. در این پروژه از کنترل‌کننده‌ی لولیمات تطبیقی برای خودروی الکتریکی ترکیبی موازی و کنترل‌کننده‌ی عصبی تطبیقی برای خودروی دو موتور الکتریکی در چرخ استفاده شده‌است. هدف این کنترل‌کننده‌‌ی عصبی تطبیقی این است که بتواند در ازای گرفتن یک سرعت مطلوب یک توزیع گشتاوری مناسبی برای خودرو دو موتور الکتریکی در چرخ فراهم کند و در ضمن سیستم حلقه بسته را در مقابل اغتشاشات و تغییرات پارامتر سیستم مقاوم کند. با بکارگیری کنترلر تطبیقی نتایج بهتری برای سطح شارژ باتری، ردیابی سرعت مطلوب، گشتاور موتور برای خودرو‌ی الکتریکی ترکیبی و خودروی دو موتور الکتریکی در چرخ فراهم شده‌است. کلیدواژه: خودروی موتور الکتریکی در چرخ، خودروی الکتریکی ترکیبی، راهبرد مدیریت انرژی