عنوان پایاننامه
آنالیز برگشتی نشست سطحی ناشی از عملیات تونلسازی در مصالح آبرفتی متاثر از آبراهههای قدیمی - مطالعه مورد؛ تونل نیایش
- رشته تحصیلی
- مهندسی معدن-استخـراج معدن
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2865;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66961
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مهسا نداف
- استاد راهنما
- سیدمحمدفاروق حسینی, مهدی یاوری شهرضا
- چکیده
- امروزه تونل ها بخش مهمی از سازه های زیر بنایی کشور را تشکیل می دهند به گونه ای که احداث این سازه ها در مناطق شهری از الزامات توسعه شهرهای بزرگ می باشد. کنترل نشست و جابه جایی در طراحی و اجرای تونل ها عواملی مهم و تعیین کننده می باشند. وجود ساختارهای زمین شناسی متفاوت، از جمله علل اثر گذار بر نشست هستند. آبراهه های مدفون قدیمی با تحت تأثیر قرار دادن مقاطعی از تونل های کم عمق حفر شده در زمین های آبرفتی، با تغییر در خصوصیات دانه بندی و ژئومکانیکی خاک بستر خود موجب افزایش اضافه حفری، جریان آب زیرزمینی و بولدر-ها شده و سبب بروز نشست زیادی در سطح زمین می شوند. در این پروژه مدل سازی عددی و تحلیل برگشتی برای مقاطعی از تونل نیایش، در برخورد با آبراهه های مدفون انجام شده و در نهایت پارامترهای ژئومکانیکی خاک متأثر از آبراهه¬های مدفون به دست می آید. با تدقیق پارامترهای مجهول در مدل، نشستی نزدیک به نشست اندازه گیری شده به وسیله ابزار دقیق به دست می آید. مدول الاستیسیته، چسبندگی، زاویه اصطکاک داخلی و نسبت تنش افقی به قائم پارامترهایی مجهول در مدل سازی هستند. حساس ترین پارامتر نسبت به تغییرات نشست، مدول الاستیسیته می باشد و زاویه اصطکاک داخلی کمترین حساسیت را دارد. مدول الاستیسیته70 مگاپاسکال، چسبندگی32 کیلوپاسکال، نسبت تنش افقی به قائم 41/0 و زاویه اصطکاک داخلی 33 درجه، نتایج حاصل از این مدل سازی می باشند. نتایج به دست آمده در این مطالعه در پروژه های زمین-شناسی مشابه و در برخورد با آبراهه های مدفون، برای پیش بینی و کنترل نشست مناسب می-باشند. کلمات کلیدی: نشست، آبراهه های مدفون، اضافه حفری، جریان آب زیرزمینی، بولدر، نرم افزار FLAC ، پارامترهای ژئومکانیکی، تحلیل حساسیت، تحلیل برگشتی، نرم افزار Phase2
- Abstract
- Today an important part of the Local economic difficulties tunnels infrastructure country of refurbished construction of this workforce are in the urban areas of the requirements development of big cities. Control the displacement and surface settlement in the design and implementation of the tunnel is an important factors determining. Different geological structures effect on the surface settlement. Ancient rivers buried with under the influence of the statements the tunnel of the shallow wells in the alluvial, with the change in grain characteristics and soil geological added will increase its overbreaks, underground water inflow and boulders caused a lot in meeting the earth. In this project modeling and Numerical Analysis of the statements coming from present to worship tunnel, in dealing with the ancient rivers and eventually geological parameters soil affected by the ancient rivers. With scrutiny unknown parameters in model a meeting close to the meeting have been measured by precise tool. Muduls of elasticity, cohesion, friction angle and Stress ratio of horizontal to vertical stress unknown parameter in modeling. The most sensitive parameter changes the meeting Muduls of elasticity, and friction angle the least internal sensitivity. Muduls of elasticity 70 MPa, cohesion 32 KPa, Stress ratio of horizontal to vertical stress 0/41 and friction angle 33 degree, the results the modeling. The results achieved in this study in the projects of similar geology and in dealing with the ancient rivers, predicted to control the surface settlement. Keywords: settlement, ancient rivers, overbreaks, underground water inflow, boulders, FLAC software, geological parameters, back analysis, Phase2 software