عنوان پایاننامه
مطالعه دلایل اقبال جشنواره های جهانی نسبت به سینمای ایران از نگاه منتقدان و کارشناسان سینمای ایران
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64782;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4700
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مهدی بدرالدین
- استاد راهنما
- اعظم راودراد
- چکیده
- این پایان نامه به مطالعه اختلاف نظرهای میان منتقدان و کارشناسان سینما درباره حضور و موفقیت سینمای ایران در جشنواره های بین المللی، می پردازد. اختلاف نظرهایی که از اولین حضور فیلم های ایرانی در این جشنواره ها شکل گرفت و در حال حاضر نیز همچنان ادامه دارد و مانع از استفاده بهینه سینمای ایران از پتانسیل بالقوه جشنواره های بینالمللی برای رسیدن به اهداف مورد نظرش شده است. در این تحقیق با استفاده از نظریه بازتاب در جامعه شناسی سینما و روش مصاحبه و مطالعه اسنادی، ابتدا نظرات منتقدان و کارشناسان سینمایی درباره «دلایل موفقیت سینمای ایران در جشنواره های جهانی» را بدست آوردیم و آنها را در دو دسته «دلایل مثبت و سینمایی» و «دلایل منفی و غیرسینمایی» تقسیم کردیم و در ادامه با تحلیل نشانه شناسی سه فیلم موفق سینمای ایران به بررسی این دلایل پرداختیم؛ درنهایت مشخص شد که دلایل اقبال جشنواره های سینمایی جهان نسبت به این سه فیلم که معتبرترین و مهمترین جوایز بین المللی سینمای ایران را در طول این سال ها کسب کرده اند، بیشتر دلایل سینمایی و مثبت بوده اند تا دلایل غیرسینمایی و منفی.
- Abstract
- In this thesis the controversies over reasons for international film festivals to praise Iranian movies is studied from the point of view of Iranian film critics and experts. Controversies which has been made since first presence of Iranian movies in these festivals and is continuing to date which works as an obstacle for the optimum usage of these festival’s potential to reach goals of Iranian cinema. In this thesis, using reflection approach in sociology of cinema and a documentary method along with interview, the critic’s view point is obtained and is divided into two categories of “cinematic and positive” and “non-cinematic and negative” reasons. This is followed by a semiotic analysis of the three award winning movies in order to examine the accuracy of each category. The findings show that in these movies those reasons which are cinematic and positive are more discernible than those of non-cinematic and negative. Keywords: Iranian cinema, Reflection approach, Sociology of cinema, Film festival