عنوان پایان‌نامه

مدل تیوری بازی برای بهینه سازی استوار



    دانشجو در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدل تیوری بازی برای بهینه سازی استوار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2816;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65874
    تاریخ دفاع
    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    دانشجو
    حسام جنانی
    استاد راهنما
    فریبرز جولای

    مکان¬یابی هاب، یکی از مسئله¬های مهم در مسائل شبکه¬های حمل و نقل و مخابراتی است. یکی از موضوعاتی که در شبکه¬های حمل و نقل مطرح می¬باشد، قابلیت اطمینان در شبکه ایجاد شده است. در اکثر حالات فرض میگردد که سیستم به صورت صحیح عمل می‌کند و تسهیلات به گونه‌ای جایابی می‌شوند که گویی هیچگاه دچار نقص و خرابی نمی‌شوند. حال آنکه در دنیای واقعی تسهیلات همواره در معرض خرابی قرار دارند. در این پایان نامه مساله مکان‌یابی هاب با در نظر گرفتن اختلال مورد بررسی قرار گرفته است. برای در نظر گرفتن اختلال و خرابی از مفهوم نظریه بازی استفاده شده است. مساله به صورت بازی پیشرو-دنبالهرو مدل می‌شود که رقابت بین طراح سیستم و تخریبگر سیستم در نظر گرفته می شود به طوری که تخریبگر می‌خواهد با ایجاد اختلال و خرابی در شبکه هاب هزینه‌ها را حداکثر کند و طراح سیستم می‌خواهد هزینه‌ها را حداقل نماید. این مساله در ابعاد کوچک با استفاده از نرم افزار لینگو و در ابعاد بزرگ با استفاده از الگوریتم بهینه سازی ذرات انبوه و الگوریتم جستجوی پراکنده حل شده است. در پایان کارایی هر کدام از دو روش مورد بررسی قرار گرفته است. واژه‌های کلیدی: مکان‌یابی هاب، بازی پیشرو-دنباله رو، اختلال، الگوریتم بهینه سازی ذرات انبوه، الگوریتم جستجوی پراکنده
    Abstract
    Hub location problem is an important issue in the transport and telecom networks. The reliability of the network is one of the issues discussed in the transport network. In most cases it is assumed that the system works correctly and facilities locate the in such a way as if they had never not failure. But in the real world facilities are always at risk of failure. This thesis studies hub location problem with considering disruption. We have formulated this problem as a leader- follower game model. The system designer (leader) wants to minimize costs against the destructive (follower) wants maximize costs with disruption and hub network failure. This problem solved in small scale with Lingo software, and used from two meta-heuristics, Particle swarm optimization (PSO) and scatter search (SS), in large scale. Finally, the efficiency of each solving method is compared. Keywords: Hub location, leader- follower game, disruption, PSO, SS