عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی نقوش بازیافته بندیان درگز با هنر بیابان گردان آسیای مرکزی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی نقوش بازیافته بندیان درگز با هنر بیابان گردان آسیای مرکزی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7423;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38333
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۷

    بنای تاریخی بندیان درگز، ساخته شده درعصر ساسانی، در 2 کیلومتری شهرستان درگز قرار دارد. این بنا که از سال 1373 مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته است، تا کنون مورد بررسی و پژوهش علمی و دانشگاهی واقع نشده است. طی دو سفری که به منطقه ی درگزتوسط مولف این رساله صورت گرفت و با عکس برداری از بخش های مختلف بنا ؛ قابلیت های تاریخی، فرهنگی و هنری منطقه برای کار طی یک رساله ی دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت. سپس با مطالعه ی گزارش های باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی از کاوش های منطقه ی بندیان درگز، اطلاعات تاریخی و باستان شناسی مورد نیاز برای شروع کار بر این رساله جمع آوری شد. به این ترتیب دوره ی ساخت بنا توسط باستان شناسان، عصر بهرام پنجم(قرن 5م.) و بازسازی آن، عصر خسرو اول(قرن 6م.) تعیین شده است. با توجه به اینکه تا کنون پژوهشی بر این بنا صورت نگرفته است، منابع مورد بررسی در این رساله همگی منابعی غیر مستقیم بوده و نتایج حاصل از بررسی این بنا برای نخستین بار در این رساله عنوان می شوند. از سویی به دلیل قرار گیری این بنا در مرز شمال شرقی ایران، در نقطه ای که در مسیر جاده ی ابریشم واقع است، تاثیر هنر و فرهنگ اقوام بیابانگرد آسیای مرکزی در نقوش این بنا کاملا قابل تشخیص بوده و روش مطالعه ی تطبیقی بر نقوش بدست آمده از بنای بندیان درگز و آثار هنری بیابانگردان آسیای مرکزی به عنوان مناسب ترین روش تحقیق برای شناخت این نقوش انتخاب شده است. بنای بندیان درگز که شامل یک آتشکده ی مرکزی و قسمت های الحاقی می شود، دارای گچبری های ساده و زیبایی گرداگرد تالار اصلی است؛ که صحنه های شکار، جنگ، آیینی و تاج بخشی و ضیافت را در بر می گیرند. این صحنه ها که دارای ویژگی هایی از هنر عصر ساسانی هستند، ترکیبی از نقوش آسیای مرکزی را نیز با خود به همراه دارند. بنا براین جهت بررسی این نقوش ، آثار نقش برجسته های عصر ساسانی به همراه آثاری از آسیای مرکزی مورد مطالعه ی تطبیقی مولف قرار گرفته است. در این مطالعه ی تطبیقی شباهت ها و تفاوت های گچبری های بندیان درگز به لحاظ شکلی و محتوایی با آثاری از آسیای مرکزی صورت گرفته است؛ که در نتیجه ی آن شباهت هایی با دیگر نقوش متداول در عصر ساسانی و نیز تاثیراتی از هنر بودایی آسای مرکزی به دست آمده است. همچنین از میان اشیای به دست آمده ا
    Abstract
    Bandian-e-Daregaz monument which was built during the Sasanid dynasty, is located 2 kilometers away from Daregaz town. Although the building has been excavated from 1994 by the archeologists, no academic research has been done about the place until now. Cultural, historical and artistic potentials of the place were admitted to be researched during an academic dissertation after the authors 2 trips to the place of Bandian. Then by studying the archeological reports of the Cultural Heritage Center of Khorasan about Bandian-e-Daregaz, some primarily historical information about the place was gathered to start the research. In these reports the exact period of the building's construction is said to be at the time of Bahram the fifth (5 century A.D), and then a reconstruction is said to be done at the time of Khosro the first (6 century A.D). With regard to the point that this dissertation is considered as the first academic research on this subject, all the references used in this research are indirect ones and the results of the research are first to be claimed during this dissertation. Besides according to the location of Daregaz, in the north-east corner of Iran and the Silk Road path, artistic and cultural effects of Central Asian Nomads' artifacts are completely evitable in the motifs used in this building. As a result the most suitable method for this research would be a comparative study of Central Asian Nomads' arts with the motifs of Bandian-e- Daregaz. The building of Bandian contains a fire temple, and other additional parts. The fire temple has some nice and simply made stuccoes. The stuccoes include battle, hunting, ritual, coronation and feast pictures. As these pictures all contain sasanid artistic style and a combination of Central Asian motifs, Sasanid and Central Asian motifs should be studied together in this dissertation. In this research, the similarities and differentials points between Bandian-e-Daregaz stuccoes and Central Asian motifs